Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:455 (2024-2025)
Innlevert: 21.11.2024
Sendt: 22.11.2024
Besvart: 29.11.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Vil statsråden følge Sjøfartsdirektoratets anbefaling om å etablere et offentlig småbåtregister ved direktoratets avdeling i Bergen, vil departementet etablere et register plassert et annet sted eller lytter regjeringen til redningsselskapet som vil ha dette i egen regi, og hvordan vil eventuelt regjeringen kompensere Redningsselskapet for et potensielt inntektstap på 34,5 millioner kroner som kan svekke den maritime redningsberedskapen?

Begrunnelse

Sjøfartsdirektoratet fikk i februar 2023 i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å utrede om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister. Oppdraget var todelt. I del 1 vurderes det om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister, og hva som vil være en hensiktsmessig avgrensing av et slikt register. I del 2 vurderes innretning og plassering. Begge rapportene ble overlevert i september 2023. Sjøfartsdirektoratet anbefaler i delrapport 2 om fritidsbåtregister at:
• Registeret bør eies og driftes av det offentlige
• Registeret bør legges til Sjøfartsdirektoratet og samlokaliseres med skipsregisteret (NOR/NIS) i Bergen
• Redningsselskapet bør kompenseres for tapte inntekter for å unngå redusert sjøredningstjeneste
Sentrale argumenter:
• Registerføring har tradisjonelt vært en statlig oppgave
• En offentlig aktør kan ha et langsiktig, nøytralt perspektiv
• Samlokalisering med eksisterende fagmiljø gir effektivitetsgevinster
• Tilsvarende løsning er valgt i våre naboland
• Redningsselskapet risikerer å miste inntekter på 34,5 millioner kr årlig
Praktisk gjennomføring:
• Gebyrfinansiert med årsgebyr rundt 200 kr
• Foreslåtte gebyrer:
o Nyregistrering: 460 kr
o Omregistrering: 230 kr
o Nye ID-merker: 175 kr
• Enkel digital registreringsløsning
• Overgangsperiode for implementering
• Sanksjonsmuligheter ved manglende registrering
Viktige forutsetninger:
• God brukervennlighet i registreringsløsningen
• Effektiv deling av data med relevante aktører
• Tydelige krav til dokumentasjon ved registrering
• Balanse mellom kontroll og brukervennlighet
• Gode rutiner for oppdatering av register
Utredningen inneholder også et detaljert lovforslag for å regulere registeret, samt forslag til endringer i eksisterende lovverk.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Sjøfartsdirektoratet har, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet, gjennomført en utredning av om det bør opprettes et nasjonalt obligatorisk småbåtregister. Innretningen og drift av et slikt register skulle også vurderes nærmere. Oppfølgingen av utredningsoppdraget ble gitt til Sjøfartsdirektoratet, som leverte sin utredning i to deler i 2023.
Utredningen viser til flere komplekse problemstillinger som må vurderes nærmere, blant annet hvilke fritidsbåter som skal omfattes, hvordan et register skal driftes og finansieres, om det bør driftes av en privat eller offentlig aktør, og hvor det bør plasseres. Forholdet til Redningsselskapet og dets drift av dagens frivillige register er også et av flere spørsmål som vurderes nærmere. Det er et viktig hensyn at Redningsselskapet også fremover kan drifte sine redningsskøyter og drive sitt frivillige arbeid.
Dersom det opprettes et obligatorisk småbåtregister skal det ikke gå ut over sjøsikkerheten, og det jobbes kontinuerlig med tiltak for bedre sjøsikkerhet. Dette er et viktig og prioritert arbeid.
Det er imidlertid for tidlig å si noe om eventuell innretning og geografisk plassering av et obligatorisk småbåtregister eller utfordringer for Redningsselskapet, ettersom regjeringen ikke har besluttet om det skal opprettes et slikt register. Jeg viser til spørsmål nr. 454 til skriftlig besvarelse om etablering av et obligatorisk småbåtregister.