Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:454 (2024-2025)
Innlevert: 21.11.2024
Sendt: 22.11.2024
Besvart: 29.11.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Vil statsråden følge Sjøfartsdirektoratets anbefaling om obligatorisk registreringsplikt for alle næringsfartøy under 15 meter og fritidsfartøy ned til 4,5 meter, og når planlegger regjeringen å fremme nødvendige lovendringer for å få på plass et småbåtregister som kan styrke sjøsikkerheten og redusere miljøkriminalitet?

Begrunnelse

Sjøfartsdirektoratet fikk i februar 2023 i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å utrede om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister. Oppdraget var todelt. I del 1 vurderes det om det bør opprettes et obligatorisk småbåtregister, og hva som vil være en hensiktsmessig avgrensing av et slikt register. I del 2 vurderes innretning og plassering.

Begge rapportene ble overlevert i september 2023.
Sjøfartsdirektoratet anbefaler i delrapport 1 å innføre obligatorisk registreringsplikt for:
- Alle næringsfartøy under 15 meter
- Fritidsfartøy ned til 4,5 meter
- Fritidsfartøy under 4,5 meter med motor over 25 HK/19 kW
Bakgrunnen for dette og problemer som skal løses er:
- Manglende oversikt over fartøy under 15 meter
- Kostbare redningsaksjoner for drivende/forlatte båter
- Utfordringer med tilsyn og sikkerhet
- Miljøproblemer med dumping av båter
- Kriminalitet og forsikringssvindel
- Manglende mulighet for pantefinansiering av mindre båter

Foreslåtte løsninger i rapporten:
- Etablere et nytt småbåtregister
- Senke grensen for frivillig registrering i NOR fra 7 til 4,5 meter
- Båteiere kan velge mellom registrering i:
- NOR (realregister med pantmulighet)
- Det nye småbåtregisteret (enklere register)
- Gebyrfinansiering av registeret
- Merkeplikt for fartøy som faller utenfor registreringsplikten

Positive effekter av et slikt register:
- Bedre sjøsikkerhet og mer effektive redningsaksjoner
- Enklere å bekjempe kriminalitet
- Bedre miljøoversikt og kontroll
- Mulighet for pantefinansiering av flere båter
- Bedre forsikringsmuligheter

Kostnader ved et nytt register:
- Utviklings- og driftskostnader for register
- Saksbehandlingskostnader
- Gebyr for båteiere
- Administrative kostnader for kontroll og håndheving

Direktoratet konkluderer med at nytten vil overstige kostnadene, og at de fleste berørte parter er positive til forslaget.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Det er anslagsvis 1 million fritidsbåter i Norge, og antall omkomne i forbindelse med fritidsfartøy viser at arbeid med sjøsikkerhet er særdeles viktig. Dette inkluderer blant annet holdningsskapende arbeid og bevisstgjøring om regelverket som finnes. Det arbeides derfor kontinuerlig med tiltak for å bedre sjøsikkerheten. Deriblant er obligatorisk registering av småbåter ett av mange tiltak som er til vurdering.
Sjøfartsdirektoratets utredning viser imidlertid at et obligatorisk småbåtregister reiser flere komplekse problemstillinger som må vurderes nærmere; blant annet hvilke fritidsbåter som skal omfattes, hvordan et register skal driftes og finansieres, om det bør driftes av en privat eller offentlig aktør, og hvor det bør plasseres.
Dette er problemstillinger som fremdeles er under vurdering. Jeg kan derfor ikke si noe nærmere om hvorvidt regjeringen vil følge anbefalingen til Sjøfartsdirektoratet på nåværende tidspunkt, men understreker at arbeid med tiltak som kan bedre sjøsikkerheten er viktig og prioritert.