Skriftlig spørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:451 (2024-2025)
Innlevert: 21.11.2024
Sendt: 21.11.2024
Besvart: 28.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG)

Spørsmål

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Togkapasiteten på Drammensbanen er sterkt presset, som gjør at Brakerøya stasjon i Drammen ikke oppnår målet om fire stopp i timen i 2025. Samtidig sliter kollektivtrafikken økonomisk, og veikapasiteten mot Oslo er sprengt.
Hva vil statsråden gjøre for at det kommer fire stopp i timen på Brakerøya togstasjon når ruteplanen for 2026 planlegges, og kan det i sammenheng med dette være aktuelt å fremskynde forhandlinger om byvekstavtale for Buskerudbyen tidligere enn 2030 med hensyn til de trafikale problemene i distriktet?

Begrunnelse

Innflyttingen i det nye sykehuset i Drammen starter i 2025. I planleggingen av trafikkavviklingen rundt det nye sykehusområdet og den planlagte Helseparken på Brakerøya, har det vært en forutsetning at det skulle komme fire stopp i timen. Nå ble det nylig klart at Jernbanedirektoratet ikke finner rom for dette i ruteplan for 2025, og viderefører to stopp i timen. Veikapasiteten i Drammen sentrum og på E18 er allerede sprengt.
Ønsket fra Buskerud fylkeskommune og kommunene i Buskerudby-samarbeidet er å øke togkapasiteten så flere kan reise med tog til og fra det nye sykehusområdet, så kapasitet på veiene også kan frigjøres.
Samtidig har det blitt gjort klart at det ikke er aktuelt med forhandlinger om byvekstavtale fra regjeringens side før 2030. Dette byr på ytterligere problemer i et sterkt trafikkert område, og i en region som er i stor utvikling med behov for bedre transportløsninger.
Buskerudbyens rapport viser at det er mulig å utnytte kapasiteten på Drammensbanen bedre enn i dag(https://www.google.com/url?q=https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2024/10/Rapport-Okt-frekvens-Drammen-Kongsberg-7.3.2024.pdf&sa=D&source=docs&ust=1732192549989493&usg=AOvVaw0VkYheHqqzAzlQNdSXLKnn). Det er et stort samfunnsøkonomisk og markedspotensial i å øke kapasitet på denne strekningen, og utredningen viser at det er fullt mulig å doble antall regiontogavganger med en halvtimes frekvens på strekningen mellom Drammen og Kongsberg i rush-tiden, og halvtimes frekvens mellom Drammen og Hokksund uten konsekvenser for fjerntog og godstog. Det nye sykehuset på Brakerøya i Drammen vil bli den største arbeidsplassen i regionen med 5000 ansatte, og det planlegges for 2000 nye mennesker til industriarbeidsplasser i Kongsberg. I tillegg er det mange pendlere i Drammen som trenger et bedre togtilbud.
Sett i lys av dette, er et sterkt behov for å styrke togkapasiteten på strekningen, og MDG mener at samferdselsminister må gå i dialog med Jernbanedirektoratet for å sikre at det blir fire stopp i timen på Brakerøya senest fra 2026, og at det investeres i jernbanestrekningen så kapasiteten kan øke.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Strekningen mellom Oslo S og Kongsberg er en del av Sørlandsbanen, og er svært høyt belastet med både fjerntog, godstog og regiontog. På Sørlandsbanen har punktligheten vært synkende, og det siste året ligget ned mot 60 prosent. Innføringen av flere stopp i dagens rutemodell vil, ifølge Bane NOR, forverre situasjonen og gjøre det mer krevende å oppnå punktlighetsmålet på strekningen.
Jernbanedirektoratet har imidlertid bedt Bane NOR vurdere et forslag fra Vygruppen om endringer i ruteplanen for linje R12, som vil gi mulighet til flere togstopp på Brakerøya. Bane NOR vil vurdere dette forslaget i forbindelse med arbeidet med ruteplan for R26 (togtilbudet gjeldende fra desember 2025). På lengre sikt vil flere stopp på Brakerøya stasjon bli vurdert i arbeidet med en ny rutemodell for Østlandet. Viktige forutsetninger i dette arbeidet er blant annet en integrering av tilbringertjenesten til Oslo lufthavn, samt dobbeltsporutbyggingen fra Drammen til Tønsberg, inklusive oppgraderingen av Drammen stasjon.
Etter departementets foreløpige siste møte med Buskerudbyen i april 2024, ga jeg uttrykk for at det foreløpig ikke er riktig tidspunkt for å starte forhandlinger om en byvekstavtale. I Nasjonal transportplan 2025-2036 som ble behandlet av Stortinget i juni 2024, er det signalisert at det utover i planperioden kan være aktuelt å invitere Buskerudbyen til forhandlinger om en byvekstavtale. På generelt grunnlag har departementet stilt spørsmål ved om det er mulig å oppnå nullvekstmålet i et lengre perspektiv uten bompengefinansiering. Ingen byvekstavtaler har blitt inngått uten at det ligger en bompengefinansiert bypakke til grunn. Jeg har derfor tidligere signalisert at Buskerudbyen som minimum bør utrede minst ett alternativ med en bompengefinansiert bypakke som grunnlag for en eventuell framtidig byvekstavtale.