Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:449 (2024-2025) Innlevert: 21.11.2024 Sendt: 21.11.2024 Besvart: 28.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Roy Steffensen (FrP): Aftenbladet omtalte 12.november et brev fra Samferdselsdepartementet, og skrev "Samferdselsdepartementet skrinlegger alle planer om å redusere bompengebelastningen for pendlere gjennom Ryfast". I møte 18. november mellom blant annet Næringsforeningen i Stavanger og rogalandsbenken ble brevet et tema. Representant fra regjeringspartiene ga da tydelig uttrykk for at budskapet i dette brevet ikke var noe regjeringspartiene sto bak.Kan statsråden bekrefte/avkrefte at budskapet i brevet er Ap/Sp-regjeringen sitt standpunkt?
Jon-Ivar Nygård: I mitt svar til Stortinget forut for behandlingen av representantforslaget om å redusere bompengebelastningen i Ryfast, jf. Dokument 8:117 S (2023–2024) og Innst. 386 S (2023–2024), gikk jeg gjennom ulike tiltak for å redusere bompengebelastningen for pendlerne. Et slikt tiltak kan være redusert passeringstak. Dette mener jeg kan være særlig aktuelt fordi det er et treffsikkert tiltak for å redusere bompengebelastningen for pendlere. Ved endring av takst- og innkrevingsopplegg er det for alle bompengeprosjekter en grunnleggende forutsetning at garantistene er enige og gir sin tilslutning til endringene. Stortinget behandlet representantforslaget 6. juni 2024. I oppfølgingen av Stortingets vedtak i saken har Samferdselsdepartementet derfor bedt garantistene Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune om tilbakemelding på hvorvidt det er aktuelt å gå videre med en utredning av lavere passeringstak for rv. 13 Ryfast. Brevet representanten viser til oppsummerer garantistenes tilbakemeldinger på forslaget om å utrede lavere passeringstak som tiltak. Som det går frem av brevet har Stavanger kommune uttrykt at de kan åpne for å gå i forhandlinger om tiltak med lavere passeringstak, mens Rogaland fylkeskommune avviser dette tiltaket. Under Stortingets behandling av representantforslaget ble det satt frem forslag om økt statlig andel i prosjektet. Dette fikk ikke flertall, og forslaget ble ikke vedtatt. Derfor har jeg heller ikke gått videre med dette. Dersom de to garantistene Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune skulle enes om å utrede tiltaket med lavere passeringstak videre, er jeg klar for å sette i gang arbeidet med å forberede nytt saksgrunnlag for takst- og innkrevingsopplegget.