Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:433 (2024-2025)
Innlevert: 20.11.2024
Sendt: 20.11.2024
Besvart: 26.11.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Har statsråden oversikt over når skoledagen starter for norske elever?

Begrunnelse

UngData-undersøkelsen viser at svært mange unge i skolealder sliter med å få tilstrekkelig søvn for å prestere godt i skolen. I en sak fra 16. november i Aftenposten dras det opp en rekke eksempler på hvordan det for mange elever er vanskelig å få dagene til å gå opp, samtidig som man skal få nok søvn. Det kan være mange ulike årsaker til at unge ikke for nok søvn, blant annet boforhold, at fritidsaktiviteter skjer seint på kvelden, at idrettsklubben har treningstider seint på kvelden, osv. Enkelte steder gjør også reiseveien at elever i realiteten starter skoledagen svært tidlig.
Dersom starten på skoledagen er for tidlig, vil det være en direkte årsak til at elever ikke klarer å følge med på skolen. Jeg mener det er et viktig første steg at kunnskapsministeren har oversikt over når skoledagen starter for norske elever.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Vi vet at søvn er viktig og at det kan være spesielt krevende for ungdom å få nok søvn. Samtidig kan det være mange årsaker til dette som ikke reguleres av tidspunktet skolen starter og slutter.
Tilstrekkelig søvn er en forutsetning for læring og god helse. Som representanten peker på, er det mange ulike årsaker til unge i skolealder sliter med å få tilstrekkelig søvn slik at de kan prestere godt på skolen. Skjermbrukutvalget, som leverte sin utredning Det digitale (i) livet – Balansert oppvekst i skjermenes tid (NOU 2024:20) 11. november, peker på at skjermer kan fortrenge søvn som en av tre hovedutfordringer. Skjermbruk om kvelden og natten har sammenheng med forsinket innsovning og dårligere søvnkvalitet for barn og unge. En tydelig tilbakemelding til utvalget også fra barn og unge selv er at de opplever at det er vanskelig å legge bort mobilen på kveldstid. Mange unge opplever også et sosialt press om å være tilgjengelige, noe som kan gå utover søvnen. Dette er altså en av de mest tydelige utfordringene utvalget ser når det gjelder barn og unges skjermbruk.
Departementet har ingen oversikt over når ulike elever starter sin skoledag. Det er skolen selv som bestemmer når skoledagen skal starte. Det er flere hensyn som må ivaretas når skoleåret planlegges. Elevenes beste skal etter opplæringsloven være et grunnleggende hensyn, og det må også tas hensyn til for eksempel arbeidstiden til de ansatte, åpningstid i skolefritidsordninger og skyssordninger. Det er kommunene og fylkeskommunene som best kan gjøre en helhetsvurdering av lokale muligheter og behov. Det vil derfor være noen forskjeller i tid for skolestart om morgenen både mellom skoler, trinn og klasser – og gjerne også ulik oppstartstid ulike ukedager.