Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:395 (2024-2025)
Innlevert: 15.11.2024
Sendt: 15.11.2024
Besvart: 21.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Vil samferdselsministeren sikre at Bane NOR, gjennom sitt utbyggingsprosjekt i Moss, bidrar til å flytte mer gods over til bane gjennom å etablere en avgreining til Moss havn i tråd med opprinnelig planprogram som lå til grunn for trasevalg og reguleringsplan?

Begrunnelse

I et skriv fra juni informerer Bane NOR om at utbyggingsprosjektet i Moss ikke vil ferdigstille avgreining til fremtidig havnespor på Moss havn. De mener det ikke vil være hensiktsmessig å investere opp mot 30 MNOK på nåværende tidspunkt. De mener at det heller ikke er noen juridisk forpliktelse for Bane NOR å bygge denne avgreningen.
Det finnes ingen grunn til å tro at det blir enklere eller billigere å etablere en avgreining når hele stasjonsområdet er ferdig utviklet med infrastruktur for tog, kollektiv og bolig-/næringsbygg. Jeg minner også om at Bane NOR har en klar bestilling fra Stortinget om å få mer gods over på tog.
Fra Moss kommunes side har det hele veien vært viktig å tydeliggjøre at tilknytningen til havnesporet var en viktig forutsetning for valg av trase og for kommunens behandling av reguleringsplanen. Dette er beskrevet både i planprogrammet som lå til grunn for planen og i selve plandokumentene.
Sportilknytningen og havnesporet beskrives flere steder i planbeskrivelsen. Det fremgår blant annet av planbeskrivelsen kap. 5.2.1 s. 39:

«…..Det etableres 2 havnespor. Det innebærer at det kan etableres et direkteført dobbelt havnespor på ca. 500 m ut på havna. Det er ikke nødvendig å bruke eksisterende og i framtiden nedlagte spor i Kleberget. Planen for nytt dobbeltspor omfatter sporveksel (avgrening til havna) med tilhørende signal. Detaljert plassering av sporveksel avklares i byggeplanfasen. Plassering, lengde og driftsopplegg for øvrig del av havnesporet skal detaljeres videre i forbindelse med detaljreguleringsplan for Moss Havn.»

Denne beskrivelsen legger en tydelig forutsetning om at prosjektet skal etablere sporveksel med tilhørende signalanlegg. Planbeskrivelsen beskriver videre at detaljreguleringsplan for Moss havn skal løse videre tilknytning. Dette viser at man i planprosessen tok stilling til hvem som hadde ansvar for opparbeidelse av ulike elementer tilknyttet havnesporet.
Follo- og Mosseregionen jobber aktivt for å få mer gods over på bane. Det investeres betydelig i nye logistikkløsninger i regionen og Moss havn er et viktig ledd i denne strategien.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Reguleringsplanen for utbyggingsprosjektet i Moss ble vedtatt i november 2016. I dette vedtaket er det ikke lagt inn bestemmelser som pålegger Bane NOR å etablere avgreining til fremtidig havnespor på Moss havn. For å etablere en slik avgreining er kostnadene estimert til om lag 30 mill. kr.
For at havnesporene på Moss havn skal realiseres er det nødvendig å gjennomføre omfattende arbeider med blant annet å utvide havneområdet sørover ut i sjøen for å få plass til havnesporene. Dette vil være er et svært omfattende arbeid uten at det kan tallfestes på nåværende tidspunkt – særlig når man tar hensyn til de geotekniske forholdene i området med store utfordringer knyttet til kvikkleire. Selv om denne utvidelsen av havneområdet ikke vil være Bane NORs ansvar er det en forutsetning for at avgreiningen noen gang skal kunne tas i bruk.
Ved gjennomføring av utbyggingsprosjekter skal kostnadsutvikling generelt vektlegges og begrenses så langt mulig, hvor effekt av tiltak og nødvendig omfang for å oppnå effekt og nytte er førende. Bane NOR jobber kontinuerlig for å redusere kostnader i sine utbyggingsprosjekter. Samtidig er det utvilsomt at Bane NOR skal jobbe for å få mer gods over til bane. Så lenge det ikke er igangsatt prosesser for å utvide havnen sørover i Moss, og det tilsynelatende ikke foreligger finansiering av et slikt tiltak, er det Bane NOR og Jernbanedirektoratets oppfatning at det ikke er riktig å investere i en avgreining på nåværende tidspunkt. Det er også svært uheldig med jernbanetekniske anlegg som blir stående uvirksomt i uoverskuelig fremtid, mht. feil og vedlikehold. Dersom forutsetningene på et senere tidspunkt skulle endre seg vil Bane NOR kunne bidra til å etablere en avgreining.