Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:375 (2024-2025)
Innlevert: 12.11.2024
Sendt: 13.11.2024
Besvart: 15.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Mener statsråden at Avinor sine økonomiske problemer er løst med endringene som er gjort i statsbudsjettet for 2025, eller er det fremdeles usikkert om grepene er nok til at selskapet holder seg innenfor långiver sine vilkår og at selskapet kan opprettholde en ansvarlig drift fremover?

Begrunnelse

Avinor har siden pandemien hatt store økonomiske problemer, og vil trenger rundt 2 mrd. kr i økte inntekter årlig i mange år fremover. I statsbudsjettet leggers det opp til avgiftsendringer som medfører økte utgifter for flyselskapene og passasjerene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Av Avinors finansielle delårsrapport for andre kvartal 2024 framgår det at Avinor har behov for en varig, årlig resultatforbedring på om lag 1,7 mrd. kr for å kunne forsvare verdiene i selskapets balanse.
Av Prop. 1 S (2024–2025) fra Samferdselsdepartementet framgår det at regjeringen legger opp til at en nødvendig styrking av Avinors resultat skal oppnås gjennom økte lufthavnavgifter og resultatforbedring i Avinor. For å gi Avinor og flyselskapene nødvendig forutsigbarhet vil jeg fastsette et bindende, flerårig rammevedtak. Staten vil bidra ved å redusere provenyet fra flypassasjeravgiften, jf. Prop. 1 LS (2024–2025) Skatter og avgifter 2025.
Jeg vurderer at disse tiltakene vil være tilstrekkelige til at Avinor fortsatt kan forsvare verdiene i selskapets balanse. Avinor har ansvaret for en samfunnskritisk infrastruktur som er viktig for hele landet. Jeg vil følge utviklingen framover tett og iverksette tiltak dersom det blir nødvendig for å sikre at Avinor fortsatt kan løse sine oppgaver på en god måte.