Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:357 (2024-2025)
Innlevert: 10.11.2024
Sendt: 11.11.2024
Besvart: 15.11.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Hva tenker statsråden om utviklingen i premieavviket for pensjonsutgifter som kommunene har inntektsført og som i skrivende stund beløper seg til rundt 66 milliarder kroner?

Begrunnelse

NRK Vestland skriver 28.10 om det som beskrives som "en tikkende bombe i kommunebudsjettene", hvor det store premieavviket i landets kommuner blir adressert. I følge KDDs egne tall i Kommuneproposisjonen 2025 var det pr. 31.12.2023 i alt 66,0 milliarder som kommunesektoren samlet hadde inntektsført som dekning av premieavvik. Disse 66 milliardene skal dekke beløp som kommunene allerede har betalt i pensjonsutgifter i årene 2017-2023, men det er altså ikke innregnet av KDD i beregningen av kommunenes dekningsbehov for Stortingets statsbudsjettvedtak. KDD forutsetter – uten noen form for stortingsbehandling – at Stortinget kommer til å vedta å dekke de 66 milliardene fram til 2030. Kommunene har i god tro inntektsført dem, slik de er pålagt å gjøre. Hvis Stortinget faktisk vedtar en slik dekning fram til 2030, vil de 66 milliardene ikke kunne brukes av kommunene til å dekke deres utgifter, og det vil ikke øke kommunenes budsjettrammer. Kommunene har allerede inntektsført beløpet i tråd med KDDs pålegg, og mange kommuner har i tråd med KDDs anbefaling brukt pengene som de ikke har fått. Selve den pålagte regnskapsteknikken framtrer så komplisert at de færreste forstår hva som skjer, men det som faktisk skjer er at kommunene da bruker av sine likviditetsreserver, for de kan selvsagt ikke betale med luftpenger. Å bruke 66 milliarder som man ikke har fått, betyr selvsagt en kraftig forverret likviditetssituasjon, som for en rekke kommuner nå er blitt virkelig kritisk. Noen av dem er blitt tvunget inn på en lovstridig praksis med å drive kommunen for lånte penger. Dette er en praksis som KDD har drevet med i en årrekke, og den ble innført under daværende kommunalminister Solberg. Disse reglene (som nå står §§ 3-5 og 3-6 i gjeldende budsjett- og regnskapsforskrift) bør snarest bli opphevet, i tråd med det som profesjonsorganisasjonene til kommunerevisorer, kemnere og kommuneøkonomer har påpekt helt siden 2002 og som også nevnes i NRK-saken. Det bør samtidig etableres en forsvarlig avviklingsordning som ikke påfører kommuner og fylkeskommuner ytterligere problemer. Dette må skje i samarbeid med de nevnte profesjonsorganisasjonene, som i årevis har hatt den svært tvilsomme fornøyelsen av å praktisere disse reglene, og som derfor har stor innsikt i hvordan de fungerer.

Erling Sande (Sp)

Svar

Erling Sande: Pensjonspremiane som kommunane og fylkeskommunane årleg betaler inn til pensjonsordningane, varierer kraftig frå år til år. Til dømes var premiane for sektoren samla i 2022 på om lag 36 milliardar kroner, mot om lag 54 milliardar kroner i 2023. I 2024 er det venta at premiane vil verte klart lågare enn i 2023, men dei tala vil først vere klare etter at rekneskapen for 2024 er ferdig.
Storleiken på premiane svingar altså med mange milliardar frå år til år. Det vil være svært krevjande å handtere dei store svingingane i premiane i kommunebudsjetta. Det er difor etablert eit system som skal gjere det mogleg for kommunane og fylkeskommunane å jamne ut svingingane mellom år. Det er ein klar fordel at dei store svingingane kan jamnast ut i kommunebudsjetta over tid, og rekneskapsreglane legg opp til dette.
Det som skal belaste det årlege driftsresultatet (utgiftsførast) i kommunerekneskapen, er netto pensjonskostnad (ein berekna, men ikkje betalt pensjonskostnad) og årets kostnad ved å amortisere premieavvik frå tidlegare år (premieavviket er differansen mellom betalt premie og netto pensjonskostnad). Med denne ordninga vert "premietoppane" jamna ut, noko som gjev kommunane meir føreseielege og stabile utgifter i budsjetta. Dette legg i sin tur til rette for eit meir stabilt aktivitetsnivå i kommunane, samstundes som pensjonskostnadene over tid vil svare til dei betalte premiane.
Kommunane og fylkeskommunane skal etter balansekravet i kommunelova tilpasse utgiftene til inntektene. Samstundes har inntektsveksten i statsbudsjetta vore sett slik at inntektsveksten dekker veksten i pensjonskostnadene (inklusiv amortiseringskostnadane) som vert utgiftsførte i kommunebudsjetta. Eg syner i den samanheng òg til oppmodingsvedtaket som Stortinget fatta ved handsaminga av kommuneproposisjonen for 2015, kor dei bad regjeringa gjennom dei årlege budsjettforslaga føreslå ein vekst i kommunane sine inntekter som set kommunane reelt i stand til å byggje ut og styrke kvaliteten på skule og andre velferdstenester, og i tillegg fullt ut dekkje demografi- og pensjonskostnader. Ved at inntektsveksten har vore tilpassa veksten i pensjonskostnadene (inklusiv amortisering av premieavviket), vil òg inntektsnivået dekkje kostnadane med å byggje ned det akkumulerte premieavviket (amortiseringskostnadene).
Ved utgangen av 2023 var det akkumulerte avviket på om lag 66 milliardar kroner. I 2024 har kommunane og fylkeskommunane kostnader ved å amortisere ein del av dette beløpet. Amortiseringa inneber isolert sett at det akkumulerte avviket vært redusert. Desse amortiseringskostnadene er det som allereie nemnt teke høgde for i statsbudsjettet for 2024. På same vis har regjeringa i kommuneopplegget for 2025 teke høgde for endringar i amortiseringskostnadane i 2025. Det inneber at det ikkje er behov for å løyve nye 66 milliardar kroner i tillegg til det inntektsnivået som statsbudsjettet allereie legg opp til. Når inntektene for kommunesektoren er tilpassa pensjonskostnadene inklusive amortiseringa av det akkumulerte premieavviket, vert det misvisande å tale om at premieavvika er ei tikkande bombe i kommunebudsjetta.
Eg syner òg til omtala av pensjonskostnader og likviditet i kommuneproposisjonen for 2025 punkt 8.5. Høge pensjonspremiar verkar inn på likviditeten i kommunesektoren. Sjølv om likviditeten varierer mellom kommunane, var han for sektoren ved utgangen av 2023 god, og kommunane og fylkeskommunane hadde likviditeten til å dekke sine løpande betalingsplikter.