Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:340 (2024-2025)
Innlevert: 07.11.2024
Sendt: 08.11.2024
Rette vedkommende: Energiministeren
Besvart: 15.11.2024 av energiminister Terje Aasland

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Norges vassdrags- og energiverk (NVE) slår fast at 68 av 69 kraftleverandører har brutt kravene til hvordan regningene deres skal utformes eller rapporteringsplikten. 37 leverandører har fått varsel om brudd på reglene for fakturautforming og 33 av kraftleverandørene har fått varsel om brudd på rapporteringsplikten.
Hvilke tiltak vil regjeringen gjennomføre slik at vi faktisk kan få stoppet denne praksisen?

Begrunnelse

5. april 2024 kom regjeringen med innstramninger i strømmarkedet. Da sa statsråd Kjersti Toppe følgende i en pressemelding:

«– Å selje straum er ikkje vanskeleg. Det bør heller ikkje vere vanskeleg å kjøpe. Når bransjen ikkje klarer å rydde i sal og marknadsføring, foreslår regjeringa derfor no strengare regulering og sanksjonar. Tiltaka skal blant anna gjere det lettare for straumkundane å finne gode straumavtalar og hjelpe til med å komme seg vekk frå dårlege straumavtalar».

I 2023 hadde 15 leverandører brudd på rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal, mens 52 leverandører hadde brudd på fakturautformingen.
I en pressemelding torsdag 24. oktober 2024 skriver altså NVE at 68 av 69 leverandører som ble kontrollert i tilsynet har brutt kravene til hvordan regningene deres skal utformes eller rapporteringsplikten. 37 leverandører har fått varsel om brudd på reglene for fakturautforming. I tillegg skriver de at 33 av leverandørene har fått varsel om brudd på krav til rapporteringsplikten til Forbrukerrådets strømprisportal.
På bakgrunn av pressemeldingen fra NVE er det åpenbart at innstramningene regjeringen omsider foreslo i april ikke har fungert. Det er foregår fortsatt en uakseptabel praksis i bransjen som går ut over forbrukerne.
Høyre har over lengre tid etterlyst sterkere, bedre og strengere regulering. Det er behov for strømmarkedet blir mer oversiktlig for forbrukeren, og at regjeringen nå tar sterkere grep for å beskytte forbrukerne.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Det er skuffende å se hvor mange brudd som har blitt avdekket blant strømsalgselskapene. Dette er en bransje som stadig får nye sjanser. Regjeringen har over tid gjort flere regelverksendringer som skal sikre at det blir enklere å være strømkundene. I november 2022 ble det fastsatt nye og strengere regler for markedsføring av strømavtaler, nye krav til opplysninger som forbrukerne skal få ved inngåelse av strømavtaler, samt nye krav til opplysninger som skal fremgå av strømfakturaen. 1. juli i år ble det innført ytterligere regelendringer for å gjøre strømmarkedet mer oversiktlig og forbrukervennlig, inkludert regler om at strømleverandørene kan miste muligheten til å selge strøm dersom de ikke følger forbrukervernregelverket.
Det er bra at Reguleringsmyndigheten for energi (RME) følger opp bransjen med slike tilsyn som representanten viser til. I de tilfeller strømleverandører bryter regelverket har RME etter de siste regelendringene flere virkemidler de kan ta i bruk for å sørge for etterlevelse av regelverket. RME kan kreve at strømleverandørene retter opp feil, og kan sikre dette ved bruk av tvangsmulkt som virkemiddel. Ved alvorlige eller gjentagende brudd på regelverket, har RME også mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr og trekke tilbake strømleverandørenes omsetningskonsesjon. RME og Forbrukertilsynet samarbeider om å kartlegge saker hvor strømleverandører har brutt forbrukervernregelverket.
Å følge opp regelverket med tilsyn er en av de viktigste oppgavene til RME. Formålet med tilsynet er å sørge for et trygt og godt sluttbrukermarked. RME utvidet i år tilsynet og har sjekket flere forhold enn tidligere år og funnene er derfor ikke direkte sammenlignbare med funnene fra fjorårets tilsyn.
Regjeringen er opptatt av at forbrukere skal oppleve strømmarkedet som trygt og forutsigbart. Det er viktig å fortsette å føre tilsyn med strømleverandørene. Samtidig vil jeg være helt klar på mine forventinger til bransjen om at de selv tar tak i problemet slik at strømleverandørene etterlever reglene og bidrar til et godt forbrukermarked for strøm.