Aleksander Stokkebø (H): Statsråden har erkjent begrensningene i dagens klageadgang for SkatteFUNN og viktigheten av å etterleve fvl. § 17. Flere bedrifter har allerede fått avslag, og noen opplever at klagefristen har utløpt uten at saken deres har blitt tilstrekkelig opplyst.
Hvilke hindringer gjør det vanskelig å åpne for at vedlegg til klager kan sendes inn via e-post med referanse til søknadsnummer, slik at klagerne kan ivareta sin rett til å få saken tilstrekkelig opplyst inntil det nye systemet er fullt funksjonelt?
Begrunnelse
Jeg får tilbakemeldinger fra næringslivet som roser Forskningsrådet for den nye søknadsportalen, som er både intuitiv og brukervennlig. Eksempelvis har tiltaket med betinget bevilgning og krav om egenerklæring gitt bedrifter mulighet til å ta regnskapsmessige grep dersom de har avlagt et årsregnskap mellom innsending og innvilgelse, som gjør at de har havnet i økonomiske vanskeligheter. Dette har økt forutsigbarheten og tryggheten i ordningen, noe som - ifølge tilbakemeldingene jeg får - er avgjørende for SkatteFUNNs attraktivitet for næringslivet.
I 2024 har det imidlertid vært enkelte utfordringer. Bedrifter som leverte søknader i det gamle systemet, har opplevd å få avslag og deretter blitt bedt om å fylle ut en ny søknadstype i det nye systemet. Under utfyllingen av den nye søknadstypen har flere møtt tekniske feil, blant annet en tegnbegrensning på 100 tegn i felt hvor det skulle vært 500 tegn. Samtidig er klageadgangen begrenset til 2000 tegn per kriterium, noe som har gjort det vanskelig for bedrifter å presentere prosjektene sine på en grundig og utfyllende måte.
Disse tekniske begrensningene har gjort det utfordrende å gi en tilstrekkelig redegjørelse både i søknader og klager. Det ville derfor være hensiktsmessig om vedlegg til klager kunne sendes via e-post, slik at saksbehandlingen kan bli så godt opplyst som mulig. Jeg ønsker derfor å få klarhet i hvilke hindringer som gjør det vanskelig å åpne for at vedlegg kan sendes inn via e-post med referanse til søknadsnummer, og hvordan dette kan løses i tråd med forvaltningsloven § 17, som krever at saken skal være så godt opplyst som mulig.