Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:280 (2024-2025)
Innlevert: 01.11.2024
Sendt: 01.11.2024
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 07.11.2024 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Statsråden har erkjent begrensningene i dagens klageadgang for SkatteFUNN og viktigheten av å etterleve fvl. § 17. Flere bedrifter har allerede fått avslag, og noen opplever at klagefristen har utløpt uten at saken deres har blitt tilstrekkelig opplyst.
Hvilke hindringer gjør det vanskelig å åpne for at vedlegg til klager kan sendes inn via e-post med referanse til søknadsnummer, slik at klagerne kan ivareta sin rett til å få saken tilstrekkelig opplyst inntil det nye systemet er fullt funksjonelt?

Begrunnelse

Jeg får tilbakemeldinger fra næringslivet som roser Forskningsrådet for den nye søknadsportalen, som er både intuitiv og brukervennlig. Eksempelvis har tiltaket med betinget bevilgning og krav om egenerklæring gitt bedrifter mulighet til å ta regnskapsmessige grep dersom de har avlagt et årsregnskap mellom innsending og innvilgelse, som gjør at de har havnet i økonomiske vanskeligheter. Dette har økt forutsigbarheten og tryggheten i ordningen, noe som - ifølge tilbakemeldingene jeg får - er avgjørende for SkatteFUNNs attraktivitet for næringslivet.
I 2024 har det imidlertid vært enkelte utfordringer. Bedrifter som leverte søknader i det gamle systemet, har opplevd å få avslag og deretter blitt bedt om å fylle ut en ny søknadstype i det nye systemet. Under utfyllingen av den nye søknadstypen har flere møtt tekniske feil, blant annet en tegnbegrensning på 100 tegn i felt hvor det skulle vært 500 tegn. Samtidig er klageadgangen begrenset til 2000 tegn per kriterium, noe som har gjort det vanskelig for bedrifter å presentere prosjektene sine på en grundig og utfyllende måte.
Disse tekniske begrensningene har gjort det utfordrende å gi en tilstrekkelig redegjørelse både i søknader og klager. Det ville derfor være hensiktsmessig om vedlegg til klager kunne sendes via e-post, slik at saksbehandlingen kan bli så godt opplyst som mulig. Jeg ønsker derfor å få klarhet i hvilke hindringer som gjør det vanskelig å åpne for at vedlegg kan sendes inn via e-post med referanse til søknadsnummer, og hvordan dette kan løses i tråd med forvaltningsloven § 17, som krever at saken skal være så godt opplyst som mulig.

Oddmund Hoel (Sp)

Svar

Oddmund Hoel: Søkjarar til Skattefunn som har fått avslag, og ønskjer å sende inn ei klage, skal få høve til å opplyse saka si tilstrekkeleg. Forskingsrådet planlegg å utvide moglegheita til å opplyse saka gjennom den nye løysinga for klage på vedtak i Skattefunn, jf. omtale i svar frå finansministeren på spørsmål til skriftleg svar nr. 57 (2024-2025) frå stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø. Dette krev systemutvikling, og det må avklarast kor mykje plass søkjar treng for å opplyse klaga si tilstrekkeleg. I dagens løysing har søkjar til saman om lag to og ei halv A4-sider i Word, fordelte på ulike felt som blir vurderte i søknadsbehandlinga.
Inntil til ei ny løysing er klar, vil Forskingsrådet finne mellombelse løysingar for å sikre at søkjarar får høve til å opplyse saka si tilstrekkeleg. Klagefristen kan utvidast slik at alle søkjarar kan sende klaga si etter at ei utviding er implementert i løysinga. Viss det viser seg å ikkje vere mogleg å få systemet klart innan rimeleg tid, vil Forskingsrådet opne for at det kan sendast vedlegg til klaga per e-post. Forskningsrådet opplyser at dette alternativet har nokre ulemper, mellom anna med tanke på informasjonstryggleik, sporbarheit og etterprøvbarheit i saksbehandlinga. Det nye systemet for søknadsbehandling som blir brukt for Skattefunn, har ein innebygd arkiveringsfunksjon. Denne kan ikkje nyttast for vedlegg som blir sende inn per e-post.