Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:260 (2024-2025)
Innlevert: 30.10.2024
Sendt: 31.10.2024
Besvart: 06.11.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvilken maritim beredskap og tilstedeværelse har politiet langs kysten nå og hva gjøres for å bøte på eventuelle beredskapshull som kan ha oppstått som følge av bruksforbudet på politiets M12-ribber?

Begrunnelse

I Politiforum var det 17.oktober oppslag etter en grundig teknisk gjennomgang av politiets seks M12-ribber. Gjennomgangen viste flere alvorlige feil av både teknisk og av sikkerhetsmessig art.
Politiet har siden august lagt ned nasjonalt bruksforbud på alle M12-ribber i påvente av den tekniske gjennomgangen. Flere politidistrikter står nå uten havgående politibåter. Etter oppslagene i media fremstår det ikke som disse politibåtene er å se på sjøen i nær fremtid.
I et langstrakt land med folk som bor langs hele kystlinjen, med mange samfunnskritiske objekter og en krevende sikkerhetspolitisk situasjon, er det en selvfølge at politiet klarer å levere trygghet til alle innbyggere uansett hvor de bor i landet, også langs kysten. Der er politiets maritime kapasiteter særdeles viktig for å gi en tilfredsstillende beredskap i hele landet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: I 2023 anskaffet politiet seks båter av typen Marell M12 for å øke politiets beredskap på sjøen med større og havgående båter. Jeg er kjent med at politiet har valgt å midlertidig ta båtene ut av tjeneste etter å ha oppdaget tekniske problemer med denne båttypen. Sikkerheten til mannskapene og forsvarlig drift til sjøs er høyeste prioritet, og politiet er i dialog med leverandøren for å få feilene utbedret så raskt som mulig.
Når det gjelder beredskapen til sjøs, har politiet flere båter av andre modeller i bruk for å patruljere og respondere på hendelser. Politiet har også gjennomført, og vurderer fortløpende, geografiske omdisponeringer av politibåter for å sikre at ressursene er optimalt plassert der de trengs mest. I tillegg har de eksisterende samarbeidsavtaler med maritime kapasiteter i andre nødetater, Forsvaret og Redningsselskapet. Politidirektoratet har opplyst at det ennå ikke er mulig å si hvor lang tid det vil ta før båtene igjen er operative, men politiet vurderer fortløpende om det også er andre kompenserende tiltak som må settes inn.