Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:220 (2024-2025)
Innlevert: 25.10.2024
Sendt: 25.10.2024
Besvart: 01.11.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Kravet til samlet barnehageanlegg ble for de partiene som ønsket endringen innført med formål om å unngå omgåelse av kravet om selvstendig rettssubjekt.
Mener statsråden denne barnehagen og barnehager i tilsvarende situasjon omgår reglene om selvstendig rettssubjekt og skal rammes av nye regler om krav til samlet barnehageanlegg?

Begrunnelse

I juni 2024 vedtok Stortinget nye regler for selvstendig rettssubjekt og krav til samlet barnehageanlegg. Sole Barnehage i Sandefjord har fått varsel om at de må dele barnehagen, som frem til nye regler ble drevet som en barnehage med tre fysiske bygg. De må dele barnehagen i to eller tre barnehager. Barnehagen er ideell. Den er eid av foreldre og ansatte. Den har tre bygninger i samme nabolag. Der to er lokalisert på hver sin side av parkeringsplassen. Det siste ligger på andre siden av et jorde der barnehagebarna aker på i vinterhalvåret. Barnehagemyndigheten i kommunen har varslet barnehagen om at de nye reglene får konsekvenser for barnehagen. Fordi barnehageanlegget etter barnehagemyndighetens syn ikke er samlet. At det må søkes ny godkjenning og at de vil få krav om at barnehagen deles i to selvstendige rettssubjekt. Til tross for at barnehagen reelt har vært organisert som en barnehage og drevet som en barnehage på denne måten siden 2001 da de fikk godkjent den siste utvidelsen av barnehagen, og måten den er organisert på opplagt ikke er en omgåelse av regelverket. Nå pålegges man å splitte søsken i ulike barnehager, dele opp ansattgruppen og barnegrupper. Ulempen for barn, foreldre og ansatte er store.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Barnehageloven § 7 b stiller krav til at kommunale og private barnehagers lokaler og utearealer skal ligge samlet, med mindre særlige hensyn tilsier at de er på ulike steder. At lokalene og utearealene skal ligge samlet, vil si at de skal ligge på samme sted eller at det skal være liten avstand mellom de ulike delene. Formålet med bestemmelsen er å sikre at hver barnehage kan gi barna et godt barnehagetilbud. Når det gjelder private barnehager skal kravet også forhindre at barnehager kan omgå kravet om selvstendig rettssubjekt.
Jeg viser til at bestemmelsen gjør unntak fra kravet dersom det er særlige hensyn som tilsier at barnehagen bør ha lokaler og utearealer på ulike steder. Lovens forarbeider gir flere eksempler på hva som anses som særlige hensyn. Slike særlige hensyn kan for eksempel være barnehager i bykjerner som har behov for arealer som ikke er samlokalisert for å gi et barnehagetilbud i skog og mark. Også barnehager med egne friluftsarealer eller idrettsarealer lokalisert et annet sted, eller midlertidig bruk av andre lokaler og arealer under oppussing eller utbygging, kan omfattes av slike særlige hensyn. Et annet eksempel kan være der en barnehage allerede har avdelinger lokalisert på ulike steder og der den enkelte avdelingen ikke har arealer som er egnet til å kunne gi et tilbud til barn i alle aldersgrupper.
Det fremgår av forarbeidene at det også kan være andre særlige hensyn som tilsier at en barnehage kan ha lokaler eller utearealer på ulike steder, og at kommunen må vurdere dette konkret for hver barnehage som ikke har samlede lokaler og utearealer.
Hvorvidt det i Sole Barnehage i Sandefjord sitt tilfelle foreligger særlige hensyn som tilsier at barnehagen bør ha lokaler og utearealer på ulike steder må bygge på en konkret vurdering, og jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om forholdene i denne barnehagen. Det er kommunen som barnehagemyndighet som vurderer om kravet til samlet barnehageanlegg er oppfylt og vedtar et eventuelt pålegg om retting. Kommunens vedtak kan påklages til statsforvalteren.