Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:196 (2024-2025)
Innlevert: 23.10.2024
Sendt: 24.10.2024
Besvart: 01.11.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Vil samferdselsministeren ta initiativ til å utvide mandatet for utredningen av rv. 19 i Moss, slik at flytting av fergeleiet fra sentrum til havneområdet også blir vurdert som en del av løsningen for bedre trafikkavvikling, byutvikling, og trafikksikkerhet?

Begrunnelse

Riksvei 19 gjennom Moss har i mange år skapt store utfordringer for trafikkavvikling, både for fergetrafikken mellom Moss og Horten, lokaltrafikk i Moss og ikke minst for trafikksikkerheten på E6 ved hyppige kødannelser. Kommunen har flere ganger vedtatt at flytting av fergeleiet må vurderes som en del av løsningen. Dette er imidlertid ikke inkludert i Statens vegvesens nåværende mandat for utredning av rv. 19, som nå arbeider ut fra forutsetningen om at fergeleiet forblir på samme sted. Moss kommune har gjennom sin sentrumsplan åpnet for flytting av fergeleiet til det eksisterende havneområdet, noe som også er med i en pågående mulighetsstudie for området Kanalen-havna. Dette ville kunne bidra til en helhetlig løsning for trafikkavvikling, byutvikling, og bedre tilrettelegging for rv. 19.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det pågår arbeid med kommunedelplan med konsekvensutredning for rv. 19. Som del av arbeidet utredes det flere alternative løsninger. Det er besluttet rammer for planarbeidet.
Samfunnsmålet for utredningsarbeidet er: «I år 2040 er det utviklet transportløsninger som påfører byområdet små miljøproblemer, samtidig som det er gode koblinger mellom transportnettverkene».
Effektmålene for arbeidet handler om redusert støy- og luftforurensning, bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet for nærings- og gjennomgangstrafikken, å minimere inngrep i verdifulle områder, løsninger for gående og syklende og om bedre framkommelighet for kollektivtransporten. Det skal arbeides for gode løsninger som ikke er til hinder for by- og stedsutvikling i Moss. Videre skal framtidig løsning for rv. 19 i minst mulig grad utgjøre en barriere mellom viktige målepunkt i sentrum, herunder mellom bykjernen og ny jernbanestasjon.
Statens vegvesen har utredet flytting av ferjeleiet ut av sentrum gjennom KVU i 2014 og i en utredning fra 2019. Den gang ble dagens plassering anbefalt videreført av Statens vegvesen.
Med en gjennomsnittlig årsdøgntrafikk (ÅDT) på 5 000, hvorav ca. 20 pst. er tungbiler, er det en betydelig trafikk fra ferja gjennom Moss. Samtidig er totaltrafikken på rv. 19 etter Kanalbrua mellom Jeløya og Moss sentrum på om lag 25 000 ÅDT. Det betyr at lokaltrafikken utgjør en langt større del av den samlede trafikken i Moss sentrum.
Det er foretatt følsomhetsanalyser av trafikkfordelingen man oppnår ved å flytte ferjeleiet lengre sør. Trafikkanalysene viser at trafikken fra ferja flyttes, men at man ikke får flyttet trafikken fra Jeløya over på ny rv. 19. Det medfører at sentrumsområdene ikke blir avlastet for trafikk i større grad av ny vei og at trafikkstrømmene fra Jeløya fortsatt i stor grad vil påvirke sentrumsområdet.
Siden analysene viser at en flytting av ferjeleiet ikke ser ut til å løse de grunnleggende trafikale problemene gjennom Moss sentrum, mener jeg at vi nå må flytte fokuset over på tiltak som monner. Jeg har tillit til at Statens vegvesen og lokale myndigheter sammen kommer frem til de beste fremtidige løsningene for trafikken i Moss.