Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:184 (2024-2025)
Innlevert: 23.10.2024
Sendt: 23.10.2024
Besvart: 30.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Viser til at regjeringen direktetildeler Trafikkpakke 1 til Vy fra 2027.
Hva er forventet årlig vederlag til Vy for den nye midlertidige avtalen, og hvilken pris ville staten betalt dersom man forlenget dagens avtale med Go-Ahead?

Begrunnelse

Regjeringen velger å direktetildele en midlertidig av tale til Vy, med begrunnelsen at det skal gjøres en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler. Staten kunne imidlertid benyttet seg av opsjonen for forlenging, som ligger i dagens avtale med Go-Ahead. Det er grunn til å spørre hvilke konsekvenser dette får for vederlaget staten betaler for persontogtrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I mandatet fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet er det en sentral føring at Jernbanedirektoratet skal være en krevende kjøper med hensyn til kvalitet og pris, og direktoratet skal utforme rammer og prosesser for tildelinger av avtaler med togselskapene på en måte som understøtter dette, jf. instruks for Jernbanedirektoratet punkt 3.2.1. I anskaffelsesprosessen vil Jernbanedirektoratet be om pristilbud fra Vy og inngå forhandlinger om pris og kvalitet i forbindelse med den kortsiktige direktetildelingen, og det er ikke på dette tidspunkt mulig å si hva som vil være det årlige vederlaget. I alle direktetildelte trafikkavtaler med staten er det inkludert en mekanisme for overskuddsdeling som motvirker at leverandøren blir overkompensert gjennom statlig vederlag.
Jernbanedirektoratet har hatt samtaler med Go-Ahead Norge om utløsning av opsjon, men ifølge direktoratet er konklusjonen er at dette ikke lar seg gjennomføre innenfor eksisterende avtale.