Skriftlig spørsmål fra Stein Erik Lauvås (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2181 (2019-2020)
Innlevert: 01.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Besvart: 07.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Stein Erik Lauvås (A)

Spørsmål

Stein Erik Lauvås (A): Post i butikk har blitt sett på som et viktig tilbud til befolkningen og som sparer mange for lang reisevei.
Hva vil statsråden gjøre for at butikker i distriktene kan ha mulighet til å opprettholde tilbudet om post i butikk?

Begrunnelse

Det har i den senere tid vært oppslag såvel i Halden Arbeiderblad og Nationen om butikker som nå vurderer å legge ned tilbudet om post i butikk grunnet dårlige økonomiske forutsetninger og krav fra Posten om blant annet egne internettlinjer. Butikkdriveren i Aremark sier følgende: Det er så enkelt at vi er en liten butikk,det vi får betalt av Posten er såpass lite, at med lønnskostnader taper vi omlag 30 000 kr i året på å ha tilbudet. Vi har også sett de samme utsagnene komme fra andre butikker som ligger i distriktene.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Post i butikk har blitt et populært konsept både blant kunder og butikkene, og spiller en stadig viktigere rolle for utlevering av pakker som forbrukerne bestiller over nett. Den kraftige veksten i netthandel fører til økende pakkevolumer, og det er konkurranse mellom Posten og andre distributører om å få med butikker som kan håndtere denne veksten.
Mange butikker som overtar som drivere av post i butikk melder om betydelig økning i kundegrunnlag og omsetning, ut over den konkrete betalingen de mottar fra Posten for å utføre posttjenester. Konkrete målinger viser at i gjennomsnitt handler halvparten av kundene i butikken når de er innom for å hente pakker eller få utført andre posttjenester. Dette styrker butikkenes driftsgrunnlag og bidrar til å gjøre konseptet attraktivt.
Postens driftsavtaler med butikkene er underlagt reglene om offentlige anbud. De forretningsmessige avtalene er et privatrettslig forhold mellom Posten og de butikkene som tildeles driftsavtale.