Skriftlig spørsmål fra Mats Henriksen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:684 (2025-2026)
Innlevert: 02.12.2025
Sendt: 03.12.2025
Til behandling

Mats Henriksen (FrP)

Spørsmål

Mats Henriksen (FrP): Vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av YSK-forskriften med sikte på å vurdere mer formålstjenlige unntak for kjøretøy som primært benyttes til lokal transport i service- og utleiebransjen, og eventuelt komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige endringer?

Begrunnelse

YSK-forskriften for kjøretøy i klasse BE, herunder pick-up-kjøretøy med tillatt totalvekt inntil 3,5 tonn, oppleves i dag som lite hensiktsmessig for en rekke aktører innen lokal tjenesteyting og service. Forskriften pålegger blant annet krav om ferdskriver og yrkessjåførkompetanse (YSK) i kjøretøy som i all hovedsak benyttes til korte, lokale oppdrag. Disse sjåførene er normalt ikke yrkessjåfører i tradisjonell forstand, men utfører enkeltleveranser eller transport av mindre maskiner over relativt korte avstander — gjerne under 50 kilometer fra utgangspunktet. Bransjen peker på betydelige og etter deres oppfatning unødvendige kostnader, blant annet krav om periodiske YSK-kurs hvert femte år som de mener er lite relevante for denne typen virksomhet.
Videre viser flere aktører til at forskriften kan gi uheldige utslag, der bruk av små og mer miljøvennlige kjøretøy erstattes med større dieselbaserte lastebiler for å omgå kravene, uten at dette gir forbedringer verken i HMS eller miljøeffekt. Samtidig kan privatpersoner føre de samme kjøretøyene uten tilsvarende begrensninger.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig