Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:424 (2025-2026) Innlevert: 10.11.2025 Sendt: 11.11.2025 Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren Besvart: 19.11.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Joakim Myklebost Tangen (FrP): Hva er den reelle kostnaden for en skoleplass på fagskole på henholdsvis tekniske fag og maritime fag?
Sigrun Aasland: Spørsmålet er stilt til kunnskapsministeren, men besvares av meg som ansvarlig statsråd for høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet vurderte i forbindelse med arbeidet med Meld. St. 11 (2024-2025) Fagfolk for en ny tid – med høyere yrkesfaglig utdanning å gjennomføre en kostnadskartlegging. Departementet besluttet å ikke gjøre dette fordi en slik kartlegging både er kostnadskrevende og begrenset til et øyeblikksbilde som fort blir utdatert. Forrige kostnadskartlegging, fra 2014, viste at kostnadene varierer like mye innenfor samme utdanning som mellom ulike utdanninger, med store variasjoner mellom ulike deler av landet.I forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslår regjeringen å bevilge 1,8 mrd. kroner i driftstilskudd til fagskolene. Dette innebærer en realøkning i tilskuddet på 35 prosent i perioden 2022-2026. Økningen kommer først og fremst av midler til 2 900 nye studieplasser i perioden, inkludert forslaget om 900 nye studieplasser i 2026-budsjettet.Satsen Kunnskapsdepartementet bruker for å tildele midler til nye studieplasser i 2026 er 92 000 kroner i grunntilskudd og 23 000 kroner i resultatbasert uttelling på bakgrunn av gjennomførte studiepoeng. Satsen for resultatbasert uttelling er foreslått økt fra 2027-budsjettet, jf. omtale i Prop. 1 S (2025–2026) for Kunnskapsdepartementet. Det er imidlertid opp til fylkeskommunene hvilke satser som brukes i fordelingen av driftsmidlene til fagskolene, noe som gjelder både driftsmidlene som videreføres fra år til år og midler til nye studieplasser. Fylkeskommunene kan differensiere satsene, bl.a. mellom nettbaserte og stedbaserte utdanninger, eller mellom tekniske og maritime fag og andre fag.Gjennom en søknadsbasert ordning i HK-dir kan fagskolene søke om midler til blant annet utstyr og infrastruktur. En god del av utviklingsmidlene for 2025 har gått til tekniske og maritime fag.