Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:381 (2025-2026)
Innlevert: 07.11.2025
Sendt: 07.11.2025
Besvart: 11.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Ringeriksbanen er lagt inn i fjerntogstrategien, som er en del av grunnlaget for prioritering av aktuelle prosjekter ved rullering av neste NTP.
Er det riktig oppfattet at Ringeriksbanen i denne sammenheng vil bli prioritert på lik linje med de andre prosjektene i fjerntogstrategien, og hvordan har mindretallsregjeringen tenkt å følge opp Stortinget sin tydelige formulerte anmodning og vilje for gjennomføring av fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16?

Begrunnelse

Da regjeringen la frem forslag til Nasjonal transportplan (NTP) i 2024, foreslo den på nytt å dele opp fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss. Veien skulle fremdeles ligge i Nye Veier. Ringeriksbanen ble foreslått overført til Bane Nor, tatt ut av NTP og lagt inn i en ny fjerntogstrategi, som grunnlag for vurdering ved rullering ved neste Nasjonale transportplan. Stortinget sa nei. Et bredt flertall (Høyre, Frp, Venstre, KrF, SV og Rødt) vedtok at prosjektet skulle videreføres samlet og innpasses i gjeldende transportplan. Flertallet ba regjeringen komme med egen sak til Stortinget senest i revidert budsjett for 2025. Men da budsjettet kom i mai, var Ringeriksbanen hverken omtalt eller prioritert.
Det viser seg at Samferdselsdepartementet allerede i juni 2024 – bare dager etter stortingsvedtaket – sendte et nytt tildelingsbrev til Jernbanedirektoratet. Her ber man om at Ringeriksbanen blir lagt inn i arbeidet med en ny fjerntogstrategi med tidshorisont 2050. Dette er nøyaktig det samme forslaget som Stortinget sa nei til.
Realitetene er at Ringeriksbanen med regjeringen sin manøver blir skjøvet ut i det ukjente, uten penger eller plan for fremdrift. Det betyr i praksis at prosjektet blir utsatt på ubestemt tid, uten noen som helst garanti for oppstart.
Regjeringen har tidligere hevdet at stortingsvedtaket er fulgt opp i statsbudsjettet for 2025, med formuleringer om at prosjektet «videreføres» og skal «innpasses innenfor en uendret økonomisk planramme». Det er tomme ord når prosjektet hverken er innpasset, prioritert eller finansiert - og det ikke er lagt frem noen sak slik Stortinget ba om.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har fulgt opp Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan, hvor vedtaket var «Stortinget ber regjeringen videreføre Ringeriksbanen og ny E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet».

Prosjektet videreføres som fellesprosjekt hos Nye Veier og er innlemmet i Jernbanedirektoratets NTP-portefølje.

Jernbanedirektoratet skal ha fjerntogstrategien klar i løpet av april 2026 og arbeidet vil være en viktig del av beslutningsgrunnlaget for prioriteringene ved neste rullering av NTP. Det er naturlig at vi tar med alle fjerntogstrekninger i dette arbeidet. Dette gjelder for Oslo-Trondheim-Bodø, det gjelder for Oslo-Stavanger, og det gjelder for Oslo-Bergen – som Ringeriksbanen er en del av.


Den videre fremdriften i prosjektet avhenger av de årlige statsbudsjettene, på lik linje med alle andre samferdselsprosjekter.