Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Sivertsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:143 (2025-2026)
Innlevert: 16.10.2025
Sendt: 17.10.2025
Besvart: 22.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kristoffer Sivertsen (FrP)

Spørsmål

Kristoffer Sivertsen (FrP): Vil statsråden gripe inn for å stoppe sløsingen av ca. 260 millioner kroner på bussveien på Madlaveien-strekningen i Stavanger og andre strekninger hvor det allerede er etablert velfungerende kollektivfelt?

Begrunnelse

Nylig ble bompengeinnkrevingen på Nord-Jæren forlenget med fem år mot FrPs stemmer med begrunnelse om at det skal legge til rette for at det blir balanse mellom forventet inntekter og utgifter i prosjektporteføljen i Bymiljøpakken Nord-Jæren.

På tross av en pågående kollektivkrise på Nord-Jæren hvor det må kuttes kraftig i rutetilbudet er det planlagt å benytte ca. 260 millioner kroner på å etablere en bussvei på strekningen Madlaveien fra Stavanger sentrum og vestover.

På strekket er det allerede velfungerende bussfelt i begge retninger og god fremkommelighet for kollektivtrafikk. I realiteten består hoveddelen av etableringen av bussveien å flytte et bussfelt noen få meter nordover til en svært høy kostnad.

Tiltaket er en sløsing av skattebetalernes penger og bilistenes bompenger. Som en konsekvens av en slik uansvarlig pengebruk økes bompengebelastningen og skattepenger som kunne gått til finansiering av andre prosjekter sløses bort. Bussveien forventes også å genere mer bilkø på strekningen.

Senere er det planlagt å gjøre tilsvarende grep lengre vestover i den planlagte bussvei traseen og fra Stavanger sentrum og utover lagårdsveien hvor det også allerede er velfungerende bussfelt i begge retninger.

Bussveien har hatt flere kostnadssprekker og er foreløpig anslått å koste totalt ca. 12 milliarder kroner.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bussveien er en del av porteføljen i gjeldende byvekstavtale for Nord-Jæren for 2019-2029. Det årlige statlige bidraget til prosjektet utgjør om lag 70 pst., mens den resterende finansieringen dekkes med bompenger fra Bymiljøpakken. De overordnede prinsippene for utbygging og finansiering av Bussveien fremgår bl.a. av byvekstavtalen, og dette er utgangspunktet for statens oppfølging av prosjektet. Det er Rogaland fylkeskommune som er prosjekteier og som står for planleggingen og utbyggingen.

Statens vegvesen opplyser at det skal på plass store boligområder mellom Stavanger sentrum og Kvernevik, og videre til Jåsund–Tananger–Risavika. Det øker behovet for en effektiv kollektivløsning, og kollektivfeltene langs Madlaveien er ikke dimensjonert for dette. Etablering av bussvei er mulig uten store arealinngrep. Ingen hus blir revet, og det blir ikke innløsning av hele eiendommer.

Ifølge Statens vegvesen har Rogaland fylkeskommune anbefalt en parallellført bussveiløsning på denne strekningen, da en sidestilt løsning ville medført kødannelse og trafikksikkerhetsutfordringer for biler og andre viktige bussruter særlig i rush. I forbindelse med planarbeidet har fylkeskommunne utført en rekke analyser som viser at en parallelført bussvei vil gi akseptabel trafikkavvikling på strekningen og at trafikken i sidegatene ikke vil øke vesentlig.

Etter hva vi er kjent med er sluttprognosen på prosjektet per i dag lik vedtatt styringsmål. En omdisponering av deler av beløpet som er fastsatt til Bussveien til andre formål, vil ikke være i tråd verken med den inngåtte byvekstavtalen for Nord-Jæren eller retningslinjene for statlig tilskudd til slike store kollektivprosjekter.