Skriftlig spørsmål fra Oda Indgaard (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:72 (2025-2026)
Innlevert: 10.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 22.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Oda Indgaard (MDG)

Spørsmål

Oda Indgaard (MDG): Hva gjør statsråden for å raskt bistå med å finne alternative transportårer for folk og gods forbi rasstedet på Trønderbanen og E6 i Levanger?

Begrunnelse

De lokale omkjøringsveiene er svært overbelastet. Dette fører til økt transporttid særlig for kollektivreisende og tungtransport, krevende situasjoner for de som bor langs disse veiene samt for sjåførene, særlig yrkesjåførene.
Ordførerne på Innherred har foreslått hurtigbåt for tog som en alternativ kollektivløsning som kunne redusert reisetiden ned mot det normale og gjort kollektivtransport igjen til et attraktivt alternativ. En vurdering av prisnivået på kollektivreiser for å stimulere til mindre bilbruk langs rasstedet kunne også være et relevant tiltak.
Norske Skog har tilbudt andre å benytte kaiområde og godsterminal for tog for å kunne frakte mer gods sjøveien frem til Skogn for deretter å laste godset over på tog. På denne måten kunne godstrafikk på omkjøringsveiene reduseres. Samferdselsministeren har tidligere sagt at det ikke skal stå på penger i denne situasjonen. Likevel har det skjedd smått med tiltak for å bedre situasjonen for både beboere, sjåfører og reisende på strekningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kvikkleirskredet ved Nesvatnet i Levanger har fått store konsekvenser for fremkommeligheten for lokalbefolkningen, næringslivet og reisende, som følge av at E6 og Nordlandsbanen er stengt.

Det jobbes med flere tiltak for å i best mulig grad bøte på denne krevende situasjonen.

Når det gjelder persontogtransport, har det etter raset ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet, men nå har det kommet på plass en løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø. Jernbanedirektoratet og SJ Norge jobber også med å inngå en endringsordre i trafikkavtalen, som setter SJ Norge i stand til å bestille et midlertidig verksted i Bodø. Etableringen er estimert til å ta cirka tre måneder.

For å kunne framføre godstog på deler av Nordlandsbanen har Bane NOR etablert en midlertidig godsterminal på Steinkjer, som kan betjene trafikken mellom Bodø/Fauske og Steinkjer. Siden det ikke eksisterer noen omkjøringsveier på jernbanen i området, arbeider Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet med vurderinger av en statlig kompensasjonsordning for å kompensere for tapene godstogselskaper opplever som følge av skredet. En slik ev. kompensasjonsordning må sees i sammenheng med europeisk statsstøtteregelverk.

Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune jobber kontinuerlig med omkjøringsveiene og har tett dialog med næringsliv og interessenter, slik at veinettet blir så effektivt og trygt som mulig. Bane NOR og Statens vegvesen er i gang med å planlegge for gjenoppbygging av E6 og jernbanen. Det er store mengder kvikkleire i området, og grunnforholdene er krevende. Det er derfor behov for å gjøre solide grunnundersøkelser før vi kan sette i gang med gjenoppbygging. Statens vegvesen har inngått avtale med entreprenør for bygging av lokal omkjøringsvei for E6 forbi rasstedet. Omkjøringsveien er estimert å stå ferdig medio november. Statens vegvesen har kontakt med berørte grunneiere, entreprenører og andre relevante parter i dette arbeidet.

Det er fylkeskommunene som har ansvaret for kollektivtransporttilbudet innenfor egne fylkesgrenser. Dette inkluderer ansvaret for blant annet kollektivtransport med buss, trikk, bane og båt. Det er dermed også fylkeskommunen som må vurdere behovet for, og om det er hensiktsmessig å etablere et midlertidig hurtigbåttilbud.