Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:50 (2025-2026)
Innlevert: 06.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 17.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): 5. oktober kunne vi lese i VG at Bane Nor har sluttet å dele informasjon om stans og forsinkelser i togtrafikken på egne nettsider.
Vil statsråden gripe inn og sørge for at det statseide selskapet igjen sørger for at offentlig kunnskap om kritisk infrastruktur blir tilgjengelig for pressen og vanlige folk?

Begrunnelse

VG avdekket nylig at Bane Nor, etter flere måneder med hyppig informasjon om forsinkelser, innstillinger, jordfeil, signalfeil og andre hindre for togpassasjerer, har sluttet å oppgi dette på sine nettsider. Årsaken er at det "skaper støy", og at de heller ønsker at informasjonen skal spres via høyttaleranlegg, på skjermer og i apper. Åpenhet er viktig i slike saker og derfor bør staråden gripe inn ovenfor Bane Nor og få dem til å snu i dette spørsmålet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er opptatt av at de reisende får god informasjon, og jeg legger til grunn at Bane NOR, togoperatørene og Entur jobber for å gjøre trafikkinformasjon god og lett tilgjengelig for alle reisende.

Bane NOR oppgir at foretaket har endret praksisen for hvordan informasjon om forsinkelser og innstillinger i togtrafikken deles med offentligheten. Foretaket deler fortsatt denne informasjonen, men bruker nå nettsiden til å informere om større hendelser som påvirker togtrafikken. Bane NOR begrunner dette med at det skaper forvirring og usikkerhet om hva som er relevant for de reisende når alt av små og store hendelser legges ut på nettsiden.

Når det gjelder hendelser som har mindre konsekvenser for trafikken, deler Bane NOR blant annet informasjon i NÅ-appen og på stasjonene. I appen kan de som reiser tilpasse slik at de får informasjon om de linjene og stasjonene de ønsker. Bane Nor viser til at media fortsatt har mulighet til å følge med på trafikkmeldinger i f.eks. Bane NORs, Enturs og Vys apper, på samme måte som de reisende.