Mathilde Tybring-Gjedde (H): Vil Regjeringen sørge for at innføringen av de nye avskogingsreglene (EUDR) i Norge tar hensyn til EUs pågående forenklingsarbeid på en slik måte at norsk næringsliv ikke påføres unødvendig byråkrati og kostnader?
Begrunnelse
EUs avskogingsforordning, EUDR, skal innføres i norsk rett. Regjeringen har uttrykt ønske om å innføre regelverket samtidig med EU, selv om de praktiske konsekvensene av forordningen kan endre seg vesentlig med EUs forenklingsarbeid.
Før forordningen kan tre i kraft i Norge skal implementeringen behandles i EØS-komitéen, der Regjeringens beslutning om å unnta visse produkter fra forordningen inngår i behandlingen.
Avskogingsreglene som skal redusere global avskoging omfatter en mengde produkter. Handelsaktører må dokumentere at produkter er laget uten at avskoging finner sted, og dersom produktene inneholder eller er laget med bruk av tre kreves det også dokumentasjon på at treet er høstet fra skogen uten å ha forårsaket skogforringelse. EU har innført en gradering av land i ulike risikokategorier, med ulike dokumentasjonskrav til de ulike kategoriene.
Med EUDR skal langt flere handelsaktører i verdikjedene dokumentere at varene omsettes i tråd med det nye regelverket. Flere må i tillegg opprette aktsomhetserklæringer og håndtere systemer for risikovurdering og risikominimering. Dette kan bety mer byråkrati og gi økte kostnader til investeringer og drift i å etterleve forordningen.
Parallelt med innføringen av forordningen pågår det forenklingsarbeid i EU som vil påvirke hvilke krav som stilles til norsk næringsliv. Den tyske forbundskansleren sendte i juli et brev til EU-kommisjonens president der han uttrykte bekymring for byråkratibyrden som påføres handel som skjer med produkter fra regioner med effektiv skogbeskyttelse og minimal avskogingsrisiko. Den tyske forbundskansleren har som en av flere aktører bedt EU vurdere å innføre et nytt og lavere risikonivå for handel fra disse regionene. Det er også foreslått andre forenklinger som vesentlig kan redusere dokumentasjonskravene og kostnadene knyttet til dette.
Dersom regelverket innføres i Norge før det pågående forenklingsarbeidet er gjennomført i EU vil det kunne bety at norsk næringsliv opplever en konkurransevridende økning i kostnader og rapporteringskrav.