Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:12 (2025-2026)
Innlevert: 02.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Vil Regjeringen sørge for at innføringen av de nye avskogingsreglene (EUDR) i Norge tar hensyn til EUs pågående forenklingsarbeid på en slik måte at norsk næringsliv ikke påføres unødvendig byråkrati og kostnader?

Begrunnelse

EUs avskogingsforordning, EUDR, skal innføres i norsk rett. Regjeringen har uttrykt ønske om å innføre regelverket samtidig med EU, selv om de praktiske konsekvensene av forordningen kan endre seg vesentlig med EUs forenklingsarbeid.
Før forordningen kan tre i kraft i Norge skal implementeringen behandles i EØS-komitéen, der Regjeringens beslutning om å unnta visse produkter fra forordningen inngår i behandlingen.
Avskogingsreglene som skal redusere global avskoging omfatter en mengde produkter. Handelsaktører må dokumentere at produkter er laget uten at avskoging finner sted, og dersom produktene inneholder eller er laget med bruk av tre kreves det også dokumentasjon på at treet er høstet fra skogen uten å ha forårsaket skogforringelse. EU har innført en gradering av land i ulike risikokategorier, med ulike dokumentasjonskrav til de ulike kategoriene.
Med EUDR skal langt flere handelsaktører i verdikjedene dokumentere at varene omsettes i tråd med det nye regelverket. Flere må i tillegg opprette aktsomhetserklæringer og håndtere systemer for risikovurdering og risikominimering. Dette kan bety mer byråkrati og gi økte kostnader til investeringer og drift i å etterleve forordningen.
Parallelt med innføringen av forordningen pågår det forenklingsarbeid i EU som vil påvirke hvilke krav som stilles til norsk næringsliv. Den tyske forbundskansleren sendte i juli et brev til EU-kommisjonens president der han uttrykte bekymring for byråkratibyrden som påføres handel som skjer med produkter fra regioner med effektiv skogbeskyttelse og minimal avskogingsrisiko. Den tyske forbundskansleren har som en av flere aktører bedt EU vurdere å innføre et nytt og lavere risikonivå for handel fra disse regionene. Det er også foreslått andre forenklinger som vesentlig kan redusere dokumentasjonskravene og kostnadene knyttet til dette.
Dersom regelverket innføres i Norge før det pågående forenklingsarbeidet er gjennomført i EU vil det kunne bety at norsk næringsliv opplever en konkurransevridende økning i kostnader og rapporteringskrav.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Avskogingsforordningen er viktig for å motvirke global avskoging. Avskogingsforordningen bygger på omfattende forskning og gjelder for de produkter som bidrar mest til global avskoging og skogforringelse.

Regjeringen besluttet i juni 2025 at Norge skal gå inn for at avskogingsforordningen innlemmes i EØS-avtalen, bortsett fra de delene av forordningen som faller utenfor EØS-avtalen.

Dette innebærer at varekategoriene tre, kaffe og gummi omfattes av norsk gjennomføring. Kategoriene oljepalme og kakao omfattes delvis. For storfe omfattes bare hud og skinn. Soya omfattes ikke. Videre faller eksport fra Norge til land utenfor EØS-området utenfor.

Det er riktig at miljøkommisær Jessika Roswall i brev til EU-parlamentet og Rådet har uttalt at iverksettelsen av forordningen bør utsettes med ett år, til 30. desember 2026. Grunnen som oppgis i brevet, er problemer med kapasiteten til datasystemet som etableres under forordningen.

Noen partier i Europaparlamentet og enkelte medlemsland har tatt til orde for å også forenkle forordningen. Det er så langt ikke gitt konkrete signaler fra kommisjonen om at den ønsker å endre forordningen også på slike punkter.

EØS-avtalens formål er et felles marked med like regler og konkurransevilkår på de områder avtalen omfatter. Nye EU-regler innenfor avtalens områder skal derfor innlemmes og gjennomføres mest mulig samtidig i hele EØS. Forordninger skal gjennomføres i Norge som de er tatt inn i avtalen. Vi må derfor forholde oss til forordningen slik den er når EØS-komiteen tar sin beslutning om innlemmelse. Hvis EU utsetter anvendelsestidspunktet for forordningen eller gjør andre endringer (i de delene som EØS-avtalen omfatter) før den tid, vil dette også gjelde for oss. Hvis EU gjør dette etterpå må Norge sørge for at EØS-komiteen tar en beslutning om å innlemme endringene og så gjennomføre dem så raskt som mulig. Adgangen for Norge til å eventuelt velge å innføre andre regler eller frister enn de som følger av forordningen, slik den tas inn i EØS-avtalen, er begrenset.

Et forslag om utsettelse og eventuelt andre endringer i forordningen, hvis det skulle bli aktuelt, vil mest sannsynlig bli fremmet og besluttet før årsskiftet, når forordningen i utgangspunktet skal begynne å gjelde i EU. Derfor vil norske myndigheter mest sannsynlig vite hvilke eventuelle endringer som gjøres i avskogingsforordningen før den innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i Norge. Hvis forordningen ikke bare utsettes men også skulle bli endret, vil norske myndigheter alltid vurdere endringene og hvordan de skal gjennomføres i Norge.

Innenfor de rammer EØS-avtalen og forordningens formål og krav setter for nasjonal gjennomføring, er det et mål for regjeringen at de administrative byrdene for norske virksomheter skal være så små som mulig.