Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2 (2025-2026)
Innlevert: 02.10.2025
Sendt: 11.10.2025
Besvart: 21.10.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Hva vil det koste å sikre at barn med vedtak i skole har samme oppfølging i SFO?

Begrunnelse

I svar på budsjettspørsmål 328 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 10.10.2024 skriver Kunnskapsdepartementet:

"Gitt kompleksiteten og den korte tidsrammen for spørsmålet, har departementet derfor ikke mulighet til å anslå kostnaden av forslaget".

For å gi departementet bedre tid vil representanten nå stille spørsmålet på nytt.
Utfordringene med inkludering og tilrettelegging settes på spissen når det handler om barn som har vedtak om særskilt tilrettelegging i skolen. Barn som har dette, har det fordi det er tungtveiende medisinske, pedagogiske eller sosiale grunner til vedtaket. Likevel gjelder ikke denne rettigheten i SFO. Det er ikke slik at behovene til barn med vedtak om særskilt tilrettelegging forsvinner selv om de forflytter seg fra klasserommet og inn på SFO. Resultatet er dermed ofte at barn med behov for slik tilrettelegging enten er ekskludert fra tilbudet, at SFO-ene selv må ty til ekskluderende praksiser for å ivareta barna med spesielle behov, eller at særskilt tilrettelegging går på bekostning av tilbudet til de andre barna.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: SFO skal gi alle barn trygge og gode rammer for lek, aktivitet, fellesskap og omsorg, og all den viktige læringen et godt SFO-tilbud gir, også barn med ekstra behov.

I den nye opplæringsloven som trådte i kraft 1. august 2024, ble de tidligere reglene om spesialundervisning i hovedsak videreført, men er nå delt opp i tre separate rettigheter, nemlig individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse og fysisk tilrettelegging (inkludert tekniske hjelpemidler). Alle disse tre rettighetene er knyttet til at elevene skal kunne delta i, og få tilstrekkelig utbytte av, opplæringen. Det vil være forskjell på hva som skal til av tilretteleggingstiltak for å kunne delta i henholdsvis opplæringen i skolen og i aktivitetene i SFO. Barnet er det samme, men behovene vil kunne være ulike. Noen barn vil kunne ha store tilretteleggingsbehov i skolen, men mindre i SFO og omvendt.

Reglene om skolefritidsordningen i opplæringsloven § 4-5 slår fast at «Kommunen skal leggje til rette for leik og kultur- og fritidsaktivitetar i skolefritidsordninga. Aktivitetane skal vere tilpassa alderen, funksjonsevna og interessene til barna. I skolefritidsordninga skal barna få omsorg og bli passa godt på, og barn med nedsett funksjonsevne skal få gode utviklingsvilkår». Det er altså allerede krav til kommunen om at SFO skal tilrettelegges for barn som har behov for det.

Som tidligere svart er spørsmålet komplekst. Å utrede dette vil både innebære å utrede hva som vil være forskjellene i barnas behov i hhv. opplæringen og SFO, hva slags rettigheter som evt. skal gjelde ut over det som gjelder i dag og hva som vil være konsekvenser i form av økt behov for arbeidskraft og kostnader for kommunene. Departementet har ikke gjort en slik utredning siden sist spørsmålet ble stilt i 2024. Tidsrammen for spørsmål til skriftlig besvarelse vil være for kort til en slik utredning.