Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:3205 (2024-2025)
Innlevert: 26.09.2025
Sendt: 29.09.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 03.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): E39 Hordfast ble i NTP (2025-2036) plassert i en Utviklingsportefølje. Prosjektet er Norges mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekt, reduserer reisetiden med 1 time, har vært omforent i Ap og så langt kostet vel 2 mrd. i omfattende planlegging. Finansministeren, sidestilte i 2013 som statsminister viktigheten av intercity og fergefri E39. Det har ikke skjedd.
Ser finansministeren at han har et ansvar for rette opp i dette?

Begrunnelse

I 2013 utalte daværende statsminister Stoltenberg på Sola møtet at «Ferjefri E29 på Vestlandet var like viktig for Næringslivet som Intercity på Østlandet». Han sa også at dette burde realiseres på 20 år. Realiteten viser en stor skjevfordeling.
Intercity satsingen på Østlandet er så langt tilført 103 mrd, mens fergeavløsnings prosjekter på E39 er tilført 2.9 mrd. Riktignok har SVV og Nye veier AS brukt ca. 26 mrd. på andre strekninger av E39, men det er ferjeavløsnings prosjektene som gir størst uttelling for folk og næringsliv. Særlig mellom Norges to nest største byområder Bergen og Stavanger. Her er heller ikke jernbane, som vi ser legges parallelt med motorveier i Intercity triangelet.
Jeg antar at en finansminister bør være opptatt av lønnsomhet for Staten. Hordfast prosjektet er Norges mest lønnsomme prosjekt med kun et lite minus i Netto budsjett nytte (NNB) på – 0,03 øre. Alle andre prosjekt ligger inne med til dels langt dårligere budsjettnytte.
Porteføljen av prosjekter i NTP (2025-2036) på 110 mrd. har minus 65 mrd. i netto prissatt tap for samfunnet, eller – 70 øre pr. investert krone. Å prioritere Hordfast vil øke lønnsomheten for Staten med +39 mrd.
Staten bør bygge de mest lønnsomme prosjektene først blir det sagt i mange sammenhenger, en finansminister bør ha et særlig ansvar for at dette skjer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det vises til spørsmålet fra representanten Liv Kari Eskeland til finansministeren, som han har bedt meg svare på.
I Nasjonal transportplan 2025-2036 prioriterer regjeringen mer penger til drift og vedlikehold og mindre penger til store investeringer. Dette skal bidra til å ta bedre vare på det vi har og sikre at vi får mest mulig igjen for investeringene som allerede er gjort.
Strekningen E39 Ådland-Svegatjørn (Hordfast) er i gjeldende Nasjonal transportplan plassert i utviklingsporteføljen, som omfatter prosjekter det ikke er rom for å realisere innenfor NTP-perioden 2025-2036. Denne regjeringen er opptatt av trygg økonomisk styring i en usikker tid. Det krever prioriteringer.
De siste beregningene av prosjektet ble gjort i forbindelse med at statlig reguleringsforslag ble oversendt for behandling før utlegging til offentlig ettersyn i Samferdselsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet. Beregningene viser en netto nåverdi per budsjettkrone (NN/B) på om lag 0. Endelig NN/B vil avhenge av hvilken variant som blir vedtatt i reguleringsplanprosessen. I planporteføljen, vist i tabell 13.1 i Nasjonal transportplan, er det kun E39 Smiene-Harestad som er samfunnsøkonomisk lønnsom.
Hordfast er så stort at prosjektet alene vil legge beslag på en betydelig andel av midlene til veiinvesteringer i Nasjonal transportplan. Hordfast er et viktig prosjekt, men regjeringen mener at det for tiden er enda viktigere å prioritere prosjekter som sikrer mot ras og skred, legger til rette for militær mobilitet og har en god geografisk fordeling. Det er en kjensgjerning at fellesprosjektet E16 Arna–Stanghelle var en viktigere prioritering for mange i regionen – det var det også for regjeringen.
Samferdselsdepartementet har sendt over Statens vegvesens forslag til statlig reguleringsplan til behandling i Kommunal- og distriktsdepartementet. Reguleringsplanen gir et godt grunnlag for å vurdere prosjektet ved en senere rullering av porteføljen, når det økonomiske handlingsrommet tillater det.
Regjeringen har satt i gang det største samferdselsprosjektet i nyere tid i Vestland med Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. I tillegg har vi prioritert oppstart av blant annet E134 Røldal-Seljestad som er av avgjørende betydning for Vestlandet. Denne regjeringen satser på Vestlandet.