Liv Kari Eskeland (H): E39 Hordfast ble i NTP (2025-2036) plassert i en Utviklingsportefølje. Prosjektet er Norges mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekt, reduserer reisetiden med 1 time, har vært omforent i Ap og så langt kostet vel 2 mrd. i omfattende planlegging. Finansministeren, sidestilte i 2013 som statsminister viktigheten av intercity og fergefri E39. Det har ikke skjedd.
Ser finansministeren at han har et ansvar for rette opp i dette?
Begrunnelse
I 2013 utalte daværende statsminister Stoltenberg på Sola møtet at «Ferjefri E29 på Vestlandet var like viktig for Næringslivet som Intercity på Østlandet». Han sa også at dette burde realiseres på 20 år. Realiteten viser en stor skjevfordeling.
Intercity satsingen på Østlandet er så langt tilført 103 mrd, mens fergeavløsnings prosjekter på E39 er tilført 2.9 mrd. Riktignok har SVV og Nye veier AS brukt ca. 26 mrd. på andre strekninger av E39, men det er ferjeavløsnings prosjektene som gir størst uttelling for folk og næringsliv. Særlig mellom Norges to nest største byområder Bergen og Stavanger. Her er heller ikke jernbane, som vi ser legges parallelt med motorveier i Intercity triangelet.
Jeg antar at en finansminister bør være opptatt av lønnsomhet for Staten. Hordfast prosjektet er Norges mest lønnsomme prosjekt med kun et lite minus i Netto budsjett nytte (NNB) på – 0,03 øre. Alle andre prosjekt ligger inne med til dels langt dårligere budsjettnytte.
Porteføljen av prosjekter i NTP (2025-2036) på 110 mrd. har minus 65 mrd. i netto prissatt tap for samfunnet, eller – 70 øre pr. investert krone. Å prioritere Hordfast vil øke lønnsomheten for Staten med +39 mrd.
Staten bør bygge de mest lønnsomme prosjektene først blir det sagt i mange sammenhenger, en finansminister bør ha et særlig ansvar for at dette skjer.