Liv Kari Eskeland (H): Statsministeren uttalte under en valgdebatt, «Det store folkemøtet» på NRK 28. august i år følgende, ref. NRK sitat: «Ja, det er store ønsker på samferdsel og du må gjøre de som er på en måte lønnsomme og det er viktig å bygge vei i landet vårt».
Hordfast er Norges mest lønnsomme prosjekt, hvordan stiller statsministeren til dette ref. hans uttalelse?
Begrunnelse
Det er positivt at statsministeren nå vil prioritere de mest lønnsomme prosjektene. Porteføljen av prosjekter i NTP (2025-2036) på totalt 110 mrd., viser et minus på 65 mrd. i netto prissatt tap for samfunnet, eller – 70 øre pr. investert krone.
Å prioritere Hordfast vil øke lønnsomheten for Staten med + 39 mrd. Hordfast prosjektet er Norges mest lønnsomme prosjekt med kun et lite minus i Netto budsjett nytte (NNB) på – 0,03 øre.
Alle andre prosjekt ligger inne med til dels langt dårligere budsjettnytte.
Ferjeavløsnings prosjektet Hordfast vil sammen med Rogfast (som er under bygging) og veien mellom, redusere reisetiden mellom Norges to nest største byområder fra 4,5 time til 2 timer. Dette er Norges desidert sterkeste industri- og eksport region og en realisering vil ha store positive virkninger for landet.
Ferjeavløsnings prosjektene har høy lønnsomhet og gir stor uttelling for folk og næringsliv. Særlig mellom Bergen og Stavanger, her er heller ikke jernbane, som vi ser legges parallelt med motorveier i Intercity triangelet.
Staten bør bygge de mest lønnsomme prosjektene først, blir det sagt i mange sammenhenger, det er bra at statsministeren nå også sier dette, da står det igjen å sette handling bak ordene.