Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til statsministeren

Dokument nr. 15:3204 (2024-2025)
Innlevert: 26.09.2025
Sendt: 29.09.2025
Besvart: 02.10.2025 av statsminister Jonas Gahr Støre

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Statsministeren uttalte under en valgdebatt, «Det store folkemøtet» på NRK 28. august i år følgende, ref. NRK sitat: «Ja, det er store ønsker på samferdsel og du må gjøre de som er på en måte lønnsomme og det er viktig å bygge vei i landet vårt».
Hordfast er Norges mest lønnsomme prosjekt, hvordan stiller statsministeren til dette ref. hans uttalelse?

Begrunnelse

Det er positivt at statsministeren nå vil prioritere de mest lønnsomme prosjektene. Porteføljen av prosjekter i NTP (2025-2036) på totalt 110 mrd., viser et minus på 65 mrd. i netto prissatt tap for samfunnet, eller – 70 øre pr. investert krone.
Å prioritere Hordfast vil øke lønnsomheten for Staten med + 39 mrd. Hordfast prosjektet er Norges mest lønnsomme prosjekt med kun et lite minus i Netto budsjett nytte (NNB) på – 0,03 øre.
Alle andre prosjekt ligger inne med til dels langt dårligere budsjettnytte.
Ferjeavløsnings prosjektet Hordfast vil sammen med Rogfast (som er under bygging) og veien mellom, redusere reisetiden mellom Norges to nest største byområder fra 4,5 time til 2 timer. Dette er Norges desidert sterkeste industri- og eksport region og en realisering vil ha store positive virkninger for landet.
Ferjeavløsnings prosjektene har høy lønnsomhet og gir stor uttelling for folk og næringsliv. Særlig mellom Bergen og Stavanger, her er heller ikke jernbane, som vi ser legges parallelt med motorveier i Intercity triangelet.
Staten bør bygge de mest lønnsomme prosjektene først, blir det sagt i mange sammenhenger, det er bra at statsministeren nå også sier dette, da står det igjen å sette handling bak ordene.

Jonas Gahr Støre (A)

Svar

Jonas Gahr Støre: Det vises til spørsmålet fra representanten Liv Kari Eskeland til statsministeren, som han har bedt meg svare på.
Strekningen E39 Ådland-Svegatjørn (Hordfast) er i gjeldende Nasjonal transportplan plassert i utviklingsporteføljen, som omfatter prosjekter det ikke er rom for å realisere innenfor NTP-perioden 2025-2036.
De siste beregningene av prosjektet ble gjort i forbindelse med at statlig reguleringsforslag ble oversendt for behandling før utlegging til offentlig ettersyn i Samferdselsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet. Beregningene viser en netto nåverdi per budsjettkrone (NN/B) på om lag 0. Endelig NN/B vil avhenge av hvilken variant som blir vedtatt i reguleringsplanprosessen. I planporteføljen, vist i tabell 13.1 i Nasjonal transportplan, er det kun E39 Smiene-Harestad som er samfunnsøkonomisk lønnsom.
I Nasjonal transportplan 2025-2036 prioriterer regjeringen mer penger til drift og vedlikehold og mindre penger til store investeringer. Dette gjør vi fordi denne regjeringen er opptatt av trygg økonomisk styring i en usikker tid. Det krever prioriteringer.
Hordfast er så stort at prosjektet alene vil legge beslag på en betydelig andel av midlene til veiinvesteringer i Nasjonal transportplan. Hordfast er et viktig prosjekt, men regjeringen mener at det for tiden er enda viktigere å prioritere prosjekter som sikrer mot ras og skred, legger til rette for militær mobilitet og har en god geografisk fordeling. Det er en kjensgjerning at fellesprosjektet E16 Arna–Stanghelle var en viktigere prioritering for mange i regionen – det var det også for regjeringen.
Samferdselsdepartementet har sendt over Statens vegvesens forslag til statlig reguleringsplan til behandling i Kommunal- og distriktsdepartementet. Reguleringsplanen gir et godt grunnlag for å vurdere prosjektet ved en senere rullering av porteføljen, når det økonomiske handlingsrommet tillater det.