André N. Skjelstad (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Jærbanen får en stabil drift med nok togsett og et kollektivtilbud folk kan stole på, og vil statsråden fremskynde flyttingen av togsett for å redusere problemene som nå rammer reisende i Rogaland?
Begrunnelse
De siste månedene har det vært gjentatte og alvorlige problemer på Jærbanen. I juni, juli, august og september har det vært daglige kanselleringer og innstillinger av avganger på grunn av mangel på fungerende togsett. Dette rammer tusenvis av pendlere og andre reisende daglig. For mange betyr det å komme for sent på jobb eller skole, miste korresponderende buss, eller å måtte finne alternative reiser som gjør hverdagen både mer krevende og uforutsigbar. Et stabilt togtilbud er en grunnleggende del av hverdagen til befolkningen langs Jærbanen, og for svært mange er toget det eneste realistiske alternativet til bil.
Situasjonen henger også sammen med de vedvarende utfordringene med oppgraderingen av lokaltog av typen 72. Norske tog AS hevet nylig kontrakten med Alstom om midtlivsoppgradering av 36 togsett, og ingen av togene er ferdigstilt. Disse togene brukes både på Østlandet og Jærbanen, og oppgraderingsproblemene har ført til ytterligere press på kapasiteten.
Da Go-Ahead tidligere ba om flere togsett til Jærbanen, var konklusjonen fra myndighetene at fordelingen av togsett type 72 mellom Østlandet og Jærbanen skulle videreføres frem til nye lokaltog leveres til Østlandet fra 2025. Først da skulle togsett kunne flyttes over til Jærbanen for å avhjelpe kapasitetsutfordringene. Med de store driftsproblemene vi ser nå, er det nødvendig å stille spørsmål om denne planen er tilstrekkelig, eller om regjeringen må ta initiativ til å omfordele togressurser tidligere.