Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3147 (2024-2025)
Innlevert: 18.09.2025
Sendt: 18.09.2025
Besvart: 24.09.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Jærbanen får en stabil drift med nok togsett og et kollektivtilbud folk kan stole på, og vil statsråden fremskynde flyttingen av togsett for å redusere problemene som nå rammer reisende i Rogaland?

Begrunnelse

De siste månedene har det vært gjentatte og alvorlige problemer på Jærbanen. I juni, juli, august og september har det vært daglige kanselleringer og innstillinger av avganger på grunn av mangel på fungerende togsett. Dette rammer tusenvis av pendlere og andre reisende daglig. For mange betyr det å komme for sent på jobb eller skole, miste korresponderende buss, eller å måtte finne alternative reiser som gjør hverdagen både mer krevende og uforutsigbar. Et stabilt togtilbud er en grunnleggende del av hverdagen til befolkningen langs Jærbanen, og for svært mange er toget det eneste realistiske alternativet til bil.
Situasjonen henger også sammen med de vedvarende utfordringene med oppgraderingen av lokaltog av typen 72. Norske tog AS hevet nylig kontrakten med Alstom om midtlivsoppgradering av 36 togsett, og ingen av togene er ferdigstilt. Disse togene brukes både på Østlandet og Jærbanen, og oppgraderingsproblemene har ført til ytterligere press på kapasiteten.
Da Go-Ahead tidligere ba om flere togsett til Jærbanen, var konklusjonen fra myndighetene at fordelingen av togsett type 72 mellom Østlandet og Jærbanen skulle videreføres frem til nye lokaltog leveres til Østlandet fra 2025. Først da skulle togsett kunne flyttes over til Jærbanen for å avhjelpe kapasitetsutfordringene. Med de store driftsproblemene vi ser nå, er det nødvendig å stille spørsmål om denne planen er tilstrekkelig, eller om regjeringen må ta initiativ til å omfordele togressurser tidligere.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Togtilbudet på Jærbanen kjøres med togsett Type 72 som er ca. 20 år gamle, og som har en del tekniske utfordringer. På grunn av utfordringene har operatør Go-Ahead i sommermånedene, når pendler- og skoletrafikken er lavere, kjørt mange avganger med redusert kapasitet.
Heving av planlagt program for midtlivsoppgradering av togsettene medfører at det er behov for å vurdere oppgradering av kritiske komponenter som bidrar særskilt til unngåelse av stoppende feil. Norske tog og togoperatørene GAN og Vy (som også disponerer Type 72) har en god dialog for å utarbeide en plan for oppgradering av komponenter, og dette forventes å gi en bedre teknisk kvalitet på togsettene slik at kundetilbudet på Jærbanen blir i samsvar med trafikkavtalens krav.
I 2026 leveres det etter planen nye lokaltog til Østlandet. Dette vil frigi togsett Type 72 til andre linjer, og det er planlagt at Jærbanen skal tilføres togsett så snart de nye lokaltogene er satt i drift. En eventuell tidligere overføring av togsett fra Østlandet til Jærbanen vil øke allerede omfattende trengselsutfordringer for lokaltog Asker-Lillestrøm, og anbefales derfor ikke av Jernbanedirektoratet.