Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3140 (2024-2025)
Innlevert: 17.09.2025
Sendt: 18.09.2025
Til behandling

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Statsråden har gjentatte ganger uttalt at vedlikehold på jernbanen skal prioriteres, samtidig er jeg kjent med at det foregår permitteringer i selskap som jobber med vedlikehold.
Kan statsråden forsikre om at bevilgningene til drift- og vedlikehold i statsbudsjettet disponeres i år og slik sikrer at ledig kapasitet i anleggsmarkedet blir benyttet for å redusere det høye vedlikeholdsetterslepet på jernbanen?

Begrunnelse

Jernbanen har et høyt vedlikeholdsetterslep. Konsekvensene av dette er daglige forsinkelser for både persontrafikk og godstrafikk. Samferdselsdepartementet uttalte til Dagsrevyen torsdag 11. september at «Drift, vedlikehold og fornyelse har høy prioritert i Nasjonal transportplan og statsbudsjettet for 2025.» Dette følger også av regjeringens budsjettforslag for inneværende periode, der skriver Samferdselsdepartementet: «Bevilgningen til drift og vedlikehold skal bidra til å nå målene om en sikker og tilgjengelig infrastruktur og til å opprettholde aktivitetsnivået i leverandørmarkedet, der Bane NOR er tilnærmet eneste kunde.» Stortinget sluttet seg til dette ved behandlingen av statsbudsjettet høsten 2024. Samtidig er jeg kjent med at aktører som jobber med vedlikehold på jernbanen nå vurderer permiteringer i mangel på nye oppdrag. En direkte konsekvens av dette er at arbeidet med vedlikehold på jernbanen ikke sikres nødvendig fremdrift. Dette inntrykket forsterkes av at det nå er flere som slår alarm. På nettsidene til Spekter kan vi den 12. september lese en uttalelse fra Norsk Jernbaneforbund og arbeidsgiverforeningen Spekter. Der står det at «Manglende bevilgninger til vedlikehold gir stengte linjer, innstilte tog og alvorlige forsinkelser. Jernbanen mister tillit hos kundene, og flere velger å bruke veien, med mer køer og ulykker som resultat. Nå må vedlikeholdet av jernbanen prioriteres.» Det omtales videre at «Godsselskapene på jernbanen står på kanten av stupet. Konsekvensene hvis de går konkurs er enorme.» Jeg mener det nå kreves en avklaring på hva regjeringen vil foreta seg for at kapasiteten i markedet for drift- og vedlikehold på jernbanen benyttes.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig