Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:3138 (2024-2025)
Innlevert: 17.09.2025
Sendt: 17.09.2025
Besvart: 24.09.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hvordan kan regelverket endres slik at førproduksjonsbiler som importeres unntas fra innførselsesmerverdiavgift og uttaksmerverdiavgift, gitt at førproduksjonsbilene ikke kan registreres som kjøretøy, og hensyntatt at formålet med innførselen er å donere førproduksjonsbilene til videregående skoler som tilbyr bilfag?

Begrunnelse

Finansministeren redegjør i et tidligere svar til Stortinget at de avgiftsmessige problemstillingene knyttet til import av førproduksjonsbiler fremstår som lite relevante sett i lys av innførselsmerverdiavgiften kan fradragsføres på linje med annen inngående merverdiavgift, og sett opp mot at det ikke vil påløpe uttaksmerverdiavgift ved donasjon av elbiler til en verdi under 500 000,-.
Finansministerens svar bygger på forutsetningen om at varene som innføres er til bruk i virksomheten, og at førproduksjonsbilene kan registreres som personkjøretøy. Disse forutsetningene er ikke nødvendigvis tilfelle i forbindelse med saken som media har brakt frem i anledning Fords ønske om å donere minst 20 førproduksjonsbiler til videregående skoler som tilbyr bilfag i Norge. Det vises til at det kun innrømmes fradrag for inngående merverdiavgift dersom anskaffelsen er til bruk i virksomheten, og at import med mål om å donere førproduksjonsbilene ikke nødvendigvis ligger innenfor tilknytningskravet.
Det vises også til at førproduksjonsbilene ikke er typegodkjente, og at det ikke er sikkert at de lar seg enkeltgodkjenne i mangel på aktuell dokumentasjon og forhold ved førproduksjonsbilenes beskaffenhet. Dette gjør at førproduksjonsbilene ikke nødvendigvis kan registreres som personkjøretøy. De beskrevne forholdene synes ikke tilstrekkelig vurdert i anledning finansministerens svar til Stortinget.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Jeg viser til svar på tidligere spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 3039 fra representant Stordalen om innførsel og donasjon førproduksjonsbiler. Jeg har også besvart et spørsmål fra representant Helge Orten om samme sak, se svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 3021. I svarene gis det en generell redegjørelse for gjeldende regelverk og de hensynene som ligger bak dette. I svarene påpekes også at det generelt er mer målrettet å gi støtte til politisk prioriterte formål gjennom støtteordninger på budsjettets utgiftsside, enn gjennom særordninger i merverdiavgiftssystemet.

Alle varer som innføres til Norge, må deklareres og tollbehandles. I den forbindelse må importøren oppgi verdien på varen (tollverdi). Tollverdien benyttes som grunnlag for å beregne tollavgift, merverdiavgift, og andre verdibaserte avgifter som påløper ved innførsel. Tollverdien benyttes også i kontrolløyemed og til statistikkformål. Tollverdi må oppgis uavhengig av om det påløper tollavgift eller andre avgifter. Reglene om tollverdi hører under tolletaten. Ford Motor Norge har vært i kontakt med tolletaten om hvordan tollverdien skal fastsettes, og tolletaten har gitt generell veiledning om dette.

For avgiftspliktige virksomheter har innførselsmerverdiavgiften normalt liten betydning siden denne kan fradragsføres på linje med annen inngående merverdiavgift. Fradragsretten omfatter også omsetningsvarer som gis bort eller deles ut i reklameøyemed. Ved det senere uttaket skal det i så fall beregnes utgående merverdiavgift på vanlig måte.

Elektriske personbiler er som kjent fritatt for merverdiavgift for prisen opp til 500 000 kroner. Dersom verdien er lavere enn dette vil det ikke påløpe merverdiavgift ved innførsel og det vil heller ikke foreligge plikt til å beregne merverdiavgift ved uttak. Fritaket forutsetter at kjøretøyet kan registreres som personkjøretøy, men det er ikke noe krav at kjøretøyet faktisk registreres i kjøretøyregisteret. Hvorvidt de aktuelle kjøretøyene potensielt vil kunne registreres må vurderes konkret.

Reglene om merverdiavgiften hører under skatteetaten. Dette omfatter også reglene om fastsettelse av avgiftsgrunnlaget, og hvilke varer og tjenester som er fritatt for avgift. Konkrete spørsmål om dette må derfor rettes dit. Etter det jeg har fått opplyst, har importøren ikke vært i kontakt med skatteetaten om denne saken så langt. I anledning saken har departementet mottatt en henvendelse fra Bilimportørenes Landsforening, som har engasjert seg i saken på vegne av Ford Motor Norge. Departementet vil oversende denne til skatteetaten for avklaring av hvordan disse tilfellene skal behandles i henhold til gjeldende regelverk.

Spørsmålet om hvordan regelverket kan endres slik at førproduksjonsbiler som doneres kan fritas for innførselsmerverdiavgift og uttaksmerverdiavgift, reiser flere problemstillinger og måtte eventuelt utredes nærmere. Innenfor tidsrammen for besvarelse av spørsmålet her, kan jeg ikke gi noen konkret anvisning på hvordan dette kan gjennomføres regelteknisk. Når det gjelder hensiktsmessigheten av et slikt fritak vises til tidligere svar.