Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:3129 (2024-2025)
Innlevert: 15.09.2025
Sendt: 15.09.2025
Besvart: 18.09.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hvor langt har innføring av periodisert regnskap (SRS) kommet i Nav, herunder bedre oversikt over etatens økonomiske forpliktelser?

Begrunnelse

Vi ber om oversikt over hvilke endringer som er innført til nå, hvilke steg som er planlagt, og når standarden skal være innført for Nav.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Finansdepartementet har fastsatt elleve statlige regnskapsstandarder (SRS). Regnskapsstandardene inneholder regler om hvordan statlige virksomheter som benytter disse standardene, skal utarbeide og presentere sitt virksomhetsregnskap. Standardene er gjort obligatoriske for alle statlige virksomheter ved endringer i økonomiregelverket i august 2021, med en innføringsperiode på fem år fra 1. januar 2022 for de virksomhetene som ikke benytter SRS.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har i samråd med Arbeids- og inkluderingsdepartementet besluttet å innføre SRS fra 1. januar 2027. Arbeids- og velferdsdirektoratet baserer seg på planen for innføring av SRS fra direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og har tilpasset planen ut fra etatens egenhet, omfang og kompleksitet. Arbeids- og velferdsetatens regnskap vil dermed bli ført etter SRS fra og med regnskapsåret 2027.
Direktoratet er i gang med å forberede innføringen. Frem mot 1.1.2027 skal etaten utarbeide en åpningsbalanse etter SRS per 1.1.2027, tilpasse økonomisystemet og økonomiprosessene til periodisert regnskap og lære opp aktuelle medarbeidere i periodisert regnskap.