Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:3126 (2024-2025)
Innlevert: 14.09.2025
Sendt: 15.09.2025
Besvart: 23.09.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Er helseministeren i gang med å modernisere regelverket for informasjon om produkter som bryggerier og gårder selger med alkohol?

Begrunnelse

FrP har lenge påpeika at praktiseringen av reklameforbudet framstår som eit kommunikasjonsforbud. Det er nesten ikkje mulig for aktørane å fortelle om sine egne produkt på internett og sosiale medier.

Den siste tiden har Helsedirektoratet ført tilsyn ved alkoholprodusenters bruk av sosiale medier. En rekke bedrifter har fått brev med advarsel om bøter dersom de ikke rydder opp i det direktoratet mener er reklame, og dermed brudd på alkoholloven.

Helsedirektoratet sin tolkning samsvarer ikke med det som på godt norsk kan kalles sunn fornuft. Det trengs derfor politisk styring av direktoratet så denne tolkningen ikke blir stående. Der er derfor positivt at statsministeren i valgkampen åpner for å se på denne lovgivningen. Det er derfor naturlig å spørre om helse- og omsorgsministeren er i gang?

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Forbudet mot alkoholreklame i Norge har eksistert siden 1975. Det utgjør ett av flere virkemidler for å begrense skadevirkningene av alkohol i befolkningen.
Reklameforbudet har både en etterspørselsreduserende og en holdningsskapende begrunnelse. Det skal hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel, og opprettholde forståelse i befolkningen for at alkoholholdige drikkevarer er annerledes enn andre handelsvarer. Videre skal det skape forståelse for at det derfor er behov for særskilt regulering som begrenser alkoholforbruket. Reklameforbudet er viktig for ikke å alminneliggjøre alkohol.
Hvorvidt det er behov for å foreta endringer og oppdateringer av regelverk er på generelt grunnlag kontinuerlig gjenstand for vurdering. I denne sammenhengen er det naturlig å se hen til hvordan regelverk slår ut, blant annet i lys av samfunnsutviklingen. Dette er ikke særegent for alkoholområdet.
Departementet har for tiden mange pågående prosesser på alkoholområdet, herunder vurderinger av behovet for regelverksendringer. Når departementet ser på behovet for endringer i alkoholregelverket vil reklameforbudet, på samme måte som andre eventuelle endringer og oppdateringer, naturlig inngå som en del av arbeidet.