Skriftlig spørsmål fra Per Olav Tyldum (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:3112 (2024-2025)
Innlevert: 10.09.2025
Sendt: 11.09.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 19.09.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Per Olav Tyldum (Sp)

Spørsmål

Per Olav Tyldum (Sp): Konsekvensene for kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger er store for næringslivet, infrastrukturen og samfunnskritiske funksjoner i regionen. Samferdselsministeren har i Trønderavisa av 1. september lovet å bidra økonomisk og er sitert på "at det skal ikke stå på penger."
Vil statsråden bidra til å sikre raske tiltak i situasjonen rundt kvikkleireskredet i Levanger kommune og samtidig sørge for at næringslivet i Trøndelag ikke blir sittende igjen med regningen for et kvikkleireskred med nasjonale konsekvenser?

Begrunnelse

Skredet har ført til stenging av både E6 og Nordlandsbanen – to av de viktigste transportårene mellom nord og sør i landet. Dette har skapt en akutt krise for transportintensive bedrifter, matvareforsyning, dyrevelferd og eksportrettet industri.
Situasjonen krever mer enn lokal og regional innsats – den krever tydelig og rask handling fra nasjonale myndigheter.
NHO Trøndelag har dokumentert store økonomiske tap og driftsutfordringer blant sine medlemmer. Eksempler inkluderer:
• Norske Skog Skogn, som må finne alternative løsninger for tømmertransport.
• Transportfirmaer med daglige ekstrakostnader på flere hundre tusen kroner.
• Matbransjen som står i fare for å bryte dyrevelferdsregler grunnet forsinkelser.
• Økt risiko for ulykker og skader på omkjøringsveier som ikke er dimensjonert for tungtransport.

Transportøkonomisk institutt anslår at skredet og stengingen koster samfunnet mellom 3 og 6 millioner kroner daglig. Dette er ikke bare en regional utfordring – det er en nasjonal krise.
Nasjonale myndigheter må omgående prioritere bygging av midlertidig omkjøringsvei ved rasstedet.
• Ta initiativ til en nasjonal krisehåndtering for næringslivet i Trøndelag.
• Bidrar til langsiktig planlegging og støtte for berørte næringsaktører.
• Sikrer trygg og effektiv omkjøring for godstransport, også gjennom vinteren.

Jeg håper at statsråden sørger for å sikre at næringslivet i Trøndelag ikke blir sittende igjen med regningen for en krise som krever nasjonal innsats.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger er en dramatisk og alvorlig hendelse, med store konsekvenser for både liv, infrastruktur og næringsliv i Trøndelag. Næringslivet i Trøndelag og Nord-Norge opplever betydelige operasjonelle og økonomiske utfordringer som følge av at E6 og Nordlandsbanen er stengt. Som jeg har uttalt til Trønderavisa, så skal det ikke stå på verken penger eller ressurser for å gjenopprette E6 og Nordlandsbanen så snart situasjonen er mer avklart.
Det jobbes med flere tiltak samtidig for å støtte næringslivet best mulig i denne krevende situasjonen. Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune jobber kontinuerlig med omkjøringsveiene og har tett dialog med næringsliv og interessenter, slik at veinettet blir så effektivt og trygt som mulig. Bane NOR og Statens vegvesen er i gang med å planlegge for gjenoppbygging av E6 og jernbanen, og det planlegges samtidig for bygging av midlertidig vei forbi rasstedet. Det er store mengder kvikkleire i området, og grunnforholdene er krevende. Det er derfor behov for å gjøre solide grunnundersøkelser før vi kan sette i gang med gjenoppbygging.
Statens vegvesen har inngått avtale med entreprenør for bygging av lokal omkjøringsvei for E6 ved Nesvatnet i Levanger. Byggearbeidene vil ta til så snart grunnundersøkelsene og geotekniske vurderinger har gitt svar på hvor traséen skal ligge. Statens vegvesen har fått innvilget bruk av unntaksbestemmelsene i forskriften for offentlig anskaffelser for å sikre raskest mulig etablering av omkjøringsvei. Statens vegvesen har kontakt med berørte grunneiere, entreprenører og andre relevante parter i dette arbeidet. Jeg vil følge utviklingen tett og sørge for at både sikkerhet, fremkommelighet og samfunnskritiske funksjoner ivaretas.
For å kunne framføre godstog på deler av Nordlandsbanen har Bane NOR etablert en midlertidig godsterminal på Steinkjer som kan betjene trafikken mellom Bodø/Fauske og Steinkjer. CargoNet legger opp til å kjøre ett godstog daglig hver vei mellom Bodø og Steinkjer for omlasting til trailer ved den midlertidige godsterminalen.
Videre arbeider jernbaneaktørene for å legge til rette for å frakte flere varer til Nord-Norge gjennom Sverige, men kapasiteten til dette har dessverre blitt svært begrenset som følge av avsporing av tog og at flere banestrekninger i Sverige er stengt på grunn av store nedbørsmengder. Det er dermed inntil videre ikke mulig å øke antall tog til Narvik via Sverige. Det arbeides med å finne andre muligheter for framføring av tog gjennom Sverige. Samtidig vurderes det om det er aktuelt med kompensasjonsordninger for godsaktørene på jernbanen, som er påvirket av hendelsen.
Mer enn 300 000 mennesker i Norge bor i områder utsatt flom og skred. De samme stedene bygger vi vei og jernbanelinjer sånn at folk skal komme seg fram. Det er derfor ikke uvanlig å bygge på kvikkleire, og kommunene og de som bygger gjør grundige undersøkelser før de starter og legger mye arbeid i å sikre og stabilisere grunnen.
Både veiene og jernbanen vår er sårbare for store nedbørsmengder, og med mer ekstremvær øker faren for ras i utsatte områder. Forebygging av flom og skred skjer på flere måter og i ulike sektorer. Regjeringen vil at folk skal komme seg trygt fram. Derfor jobber vi kontinuerlig med forbedring og sikring av de mest utsatte strekningene på veiene og jernbanen vår. I statsbudsjettet for 2025 prioriterte vi derfor opp drift, vedlikehold og fornying av vei og bane med 4,3 milliarder kroner.
Det er en betydelig satsing på ras- og skredsikring i Nasjonal transportplan 2025–2036. NTP fastholder at veinettet i hele landet skal bli sikrere og mer motstandsdyktig mot ekstremvær, ras, skred og flom. I NTP presenterer regjeringen en nasjonal gjennomføringsplan for ras- og skredsikring av alle riks- og fylkesveier med høy og middels skredfaktor.