Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:3094 (2024-2025)
Innlevert: 05.09.2025
Sendt: 05.09.2025
Besvart: 12.09.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvordan planlegger statsråden å sikre tilliten til Konkurransetilsynet når dets nye direktør kommer rett fra å representere Norgesgruppen, og vil statsråden offentliggjøre hvilke konkrete oppdrag han har hatt for Norgesgruppen, samt sørge for en uavhengig gjennomgang av rekrutteringsprosessen?

Begrunnelse

Ansettelsen av ny konkurransedirektør reiser alvorlige spørsmål om både habilitet og tillit. Den nye direktøren, som er unntatt offentlighet på søkerlisten, kommer direkte fra advokatfirmaet Wikborg Rein, hvor han har representert blant annet Norgesgruppen i oppkjøpet av Vitusapotekene, en transaksjon som Konkurransetilsynet selv skal behandle. Dersom direktøren er eller kan bli inhabil i sentrale dagligvaresaker, svekker det tilsynets evne til å gjøre nettopp den jobben det er satt til.

Departementet har opplyst at det kun var én kvalifisert søker til stillingen. Det må derfor klargjøres hvilke konkrete tiltak som ble gjort for å få frem et bredere og mer uavhengig søkergrunnlag.

SV mener at full åpenhet om den nye direktørens tidligere oppdrag for Norgesgruppen er en forutsetning for tillit. Vi ber også statsråden vurdere en uavhengig gjennomgang av rekrutteringsprosessen for å sikre at det ikke har skjedd feil eller uheldige bindinger.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Konkurransetilsynet har et viktig samfunnsoppdrag: Fremme konkurranse til fordel for forbrukerne og næringsliv. Samfunnsutviklingen preges av raske endringer og nye utfordringer, noe som stiller høye krav til konkurransepolitikken og Konkurransetilsynet.

Med omfattende erfaring som advokat innen konkurranserett, samt med erfaring fra EFTA-domstolen og som juridisk direktør i Konkurransetilsynet, har Mads Magnussen solid konkurransefaglig kompetanse. Han har også et stort engasjement for feltet og har blant annet publisert en rekke artikler om ulike konkurransefaglige tema. Magnussen har i tillegg lang erfaring som dommer. I den perioden var han også settekonkurransedirektør. I forbindelse med tilsettingen av ny konkurransedirektør har jeg blant annet lagt vekt på at Konkurransetilsynets saksbehandling i større og større grad blir utfordret rettslig. Magnussen sin bakgrunn er særlig relevant i denne sammenheng. Med sin erfaring fra både privat og offentlig sektor, vurderer jeg at Mads Magnussen er svært godt kvalifisert til å lede Konkurransetilsynet framover.

Magnussen har taushetsplikt om klientforhold etter reglene om advokaters taushetsplikt, og kan derfor ikke uttale seg om sine tidligere oppdrag eller klientforhold. Det er imidlertid kjent at Magnussen har hatt oppdrag for NorgesGruppen.

Det at Magnussen har hatt NorgesGruppen som en av sine klienter gjør ham ikke automatisk inhabil i alle saker som gjelder NorgesGruppen. Fra og med utnevnelsesdatoen vil ikke Magnussen jobbe med saker som har med Konkurransetilsynet å gjøre, og han slutter i Wikborg Rein Advokatfirma før han tiltrer som konkurransedirektør.

Det er den enkelte ansatte i offentlig sektor som har ansvaret for å vurdere sin habilitet, og habilitet skal vurderes konkret i hver enkelt sak. Spørsmål om habilitet oppstår i saker som Magnussen har vært involvert i som advokat. Magnussen har erfaring med å gjøre slike vurderinger, blant annet som dommer. Videre har Konkurransetilsynet gode rutiner for å håndtere spørsmål om habilitet. For pågående saker hos Konkurransetilsynet som Magnussen har vært involvert i som advokat, vil det oppnevnes settekonkurransedirektør. Dette er i tråd med gjeldende rutiner, og er også gjort ved andre anledninger, der tidligere konkurransedirektører har vært inhabile. Jeg har derfor full tillit til at Konkurransetilsynet også framover vil behandle saker med samme profesjonalitet og høye faglige standard.

Det ble gjennomført en grundig rekrutteringsprosess der departementet fikk bistand fra DSS’ topplederrekrutteringstjeneste. Jeg vurderer at det ikke er behov for en ekstern gjennomgang.