Marius Arion Nilsen (FrP): Sørlandssenteret er arbeidsplass for mange tusen, og bidrar sterkt med arbeidstrening og tiltak som får ungdommer og andre inn i arbeidslivet, samt har en vesentlig andel lavtlønte. Disse rammes nå svært sterkt av høye bompengeregninger og rushtidsavgift, hvor også alt går til prosjekter andre steder.
Statsråden bes avklare hvilket estimert beløp bomringen rundt Sørlandsparken bidrar med av det totale beløpet på nesten 6 mrd, samt hvorfor det er rushtidsavgift inn til Sørlandsparken når det ikke er noen form for bilkø/rush dit?
Begrunnelse
I forbindelse med finansieringsplan for Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 (Prop. 88) ble det besluttet at 5 745 mrd. skulle finansieres gjennom bompenger. I den forbindelse ble det satt opp 3. stk bomringer rundt Sørlandsparken 10. februar 2025.
Sørlandsparken er avgiftsbelagt med rushtidsavgift fra kl 06:30- 09:00 og kl 14:30-17:00. Det er ingen rush/kø med biler inn til Sørlandsparken i periodene det er rushtidsavgift. Det oppleves derfor som en svært unødvendig ekstra belastning for ansatte som skal på jobb i Sørlandsparken. Det er hovedsakelig de ansatte som rammes av rushtidsavgift kl 06:30- 09:00. Alle butikkene på Sørlandssenteret og flere i Avenyen og Sørlandstunet åpner kl 10:00, men de ansatte må komme tidligere for å klargjøre butikkene hvor veldig mange blir rammet av rushtidsavgift. Det er mange ufaglærte, lavtlønnede og personer på arbeidstrening som jobber i Sørlandsparken. Rushtidsavgiften påvirker privatøkonomien til alle ansatte, men spesielt disse, negativt. Rushtidsavgiften inn til Sørlandsparken er uforståelig når «nullvekstmålet oppfylles for innfartstrafikk til Kristiansand sentrum» (slik formuleringen ble endret av Fylkestinget i oktober 2020, fra «Nullvekstmålet oppfylles i Kristiandsandsregionen» til «nullvekstmålet oppfylles for innfartstrafikk til Kristiansand sentrum») I en dyrtid med inflasjon og økte kostnader for private husholdninger,er det urovekkende med enda flere offentlig påførte kostnader. Resultat er potensielt at ansatte i Sørlandsparken blir «arbeidende fattige» fordi det koster dem så mye ekstra i avgifter i et lavtlønnsyrke å komme seg til jobb. Tall fra Statens vegvesen viser at det er redusert innfartstrafikk til Sørlandsparken etter at bomring ble satt opp 10. februar 2025. Besøkstall for Sørlandssenteret viser i perioden februar- juli 2025 en nedgang totalt på 9,9% etter at bomring ble etablert rundt Sørlandsparken. Det er færre besøkende inn til Sørlandsparken og bomringen har hatt en effektiv og negativ virkning. på sikt kan færre besøkende til Sørlandsparken kan føre til redusert omsetning, som igjen kan føre til tapte arbeidsplasser. I en region med store levekårsutfordringer er dette en svært negativ utvikling som må adresseres!