Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:3073 (2024-2025)
Innlevert: 02.09.2025
Sendt: 02.09.2025
Besvart: 09.09.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Ser statsråden at forskriften kan oppleves som urimelig og byråkratisk i håndhevelse all den tid barn under 18 år kan kjøpe saft?  

Begrunnelse

Regjeringen vedtok i april en forskrift som forbyr markedsføring av visse mat- og drikkevarer overfor barn, inkludert smaksprøver til personer under 18 år. De nye reglene sier også at det ikke lenger er lov å gi ut smaksprøver av egne varer til barn under 18 år. På Roma Mineralvannfabrikk i Lillestrøm har i alle år hatt en saftdispenser i lokalet. Der har kundene kunnet forsynes seg med en liten kopp med saft.  Etter ny forskrift må man nå kreve gyldig ID for å gi gratis saft. Selv dersom foreldrene samtykker, er det nå ulovlig for brusfabrikken å gi en saftkopp til en 17-åring. Kun myndige personer kan motta koppen. 

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg vil gjerne minne stortingsrepresentanten om formålet med den nye forskriften om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn. Formålet er å beskytte barn og unge mot negativ kommersiell påvirkning, ved å forby markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot akkurat denne gruppen. En av fem barn i Norge har overvekt eller fedme og dette er sosialt skjevfordelt. Kosthold er en av de viktigste risikofaktorene for blant annet kreft, diabetes og tidlig død. Vi er derfor opptatt av at alle barn skal ha god beskyttelse mot usunn markedsføring.

Dette er bakgrunnen for at vi i forskriften har spesifisert at utdeling av smaksprøver og vareprøver i markedsføringsøyemed ikke kan rettes mot barn. Et godt kontrollspørsmål i slike situasjoner er derfor om utdelingen gjøres for å markedsføre et produkt på listen i forskriften over produkter det er forbudt å markedsføre overfor barn.

I tillegg vil jeg understreke at det er aktøren som markedsfører som skal forholde seg til reglene og at reglene på ingen måte innebærer et salgsforbud. Og sist, men ikke minst: Det er fremdeles lov å selge både saft, is og godteri til barn, men markedsføringen av disse produktene må rette seg mot voksne. At staten tar grep for å beskytte barn og unge mot markedsføring er først og fremst etterspurt av foreldre og unge selv. Det handler om å redusere negativ påvirkning – til det beste for det enkelte barn og for folkehelsen.