Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:3060 (2024-2025) Innlevert: 31.08.2025 Sendt: 01.09.2025 Besvart: 08.09.2025 av finansminister Jens Stoltenberg
Helge André Njåstad (FrP): Betaler Uber og Bolt mva på lik linje med norske aktører for taxitjenester?
Jens Stoltenberg: Innledningsvis gjør jeg oppmerksom på at opplysninger om skatte- og avgiftsforhold til både personlige og upersonlige skattepliktige er underlagt taushetsplikt. Jeg kan derfor ikke svare konkret på skatte- og avgiftsmessige forhold til enkeltselskaper som det refereres til i spørsmålet. Mitt svar blir derfor en generell redegjørelse for plikten til å beregne merverdiavgift for omsetning og formidling av persontransporttjenester, hvor tjenesten formidles via et plattformselskap. Med plattformselskap menes her et selskap som tilbyr en digital infrastruktur (ofte en app eller nettside) som kobler sammen etterspørrere (passasjerer) og tilbydere (sjåfører) av persontransporttjenester – uten nødvendigvis å eie egne kjøretøy eller ansette sjåførene selv.I de fleste tilfeller hvor formidling av persontransporttjenester skjer via et plattformselskap er sjåførene ikke ansatt i plattformselskapet. De er selvstendige næringsdrivende og i merverdiavgiftssammenheng ansett som de som omsetter persontransporttjenester. Sjåførene plikter da å beregne merverdiavgift (12 prosent) av vederlaget for transporten. Plattformselskaper, på samme måte som ordinære drosjesentraler, formidler i slike tilfeller persontransporttjenester. Av vederlag for formidlingstjenesten for persontransport som gjennomføres i Norge skal det svares merverdiavgift med 12 prosent. Avgiftsplikten for formidlingshonoraret gjelder uavhengig av om formidlingen skjer av en norsk eller utenlandsk virksomhet. Prosedyrene for avgiftsbehandlingen vil imidlertid variere. Dersom formidlingstjenesten anes omsatt i Norge, skal plattformselskapet registreres i Merverdiavgiftsregisteret og beregne merverdiavgift av formidlingshonoraret. Dersom formidlingstjenester fra plattformselskaper anses som omsatt fra utlandet til en næringsdrivende som utøver persontransport i Norge (sjåføren), skal sjåføren beregne merverdiavgift etter reglene om omvendt avgiftsplikt, se merverdiavgiftsloven § 11-3. Dette innebærer at omfanget av avgiftsplikten er lik for formidlingstjenester fra selskaper som Bolt og Uber, enten formidlingstjenesten er omsatt i Norge eller fra utlandet. Avslutningsvis nevner jeg at formidlere av drosjetjenester har plikt til å rapportere tredjepartsopplysninger om løyvehavernes omsetning til skattemyndighetene. Plikten gjelder både for plattformselskaper og tradisjonelle drosjesentraler. Videre viser jeg til at plattformselskapenes rolle er et sentralt tema blant annet i OECD, hvor Norge deltar aktivt.