Tage Pettersen (H): Hvor langt har man kommet i opprydningen etter Norsk Tipping-skandalene, og når vil rapportene fra arbeidet bli offentliggjort?
Begrunnelse
Norsk Tipping har det siste året gjort flere kritiske feil, noe som har gått ut over tilliten til den norske spillmodellen, og som er bakgrunnen for en rekke spørsmål stilt til statsråden om hva regjeringen har tenkt til å foreta seg for å rydde opp. I sitt svar til meg datert 05.05.2025 opplyser statsråden om at hun har hatt samtaler med ledelsen i Norsk Tipping, og at det er igangsatt en ekstern gjennomgang av hendelsene. Dette er et godt initiativ, siden det er, som statsråden påpeker i sitt svar til meg, «avgjørende for publikums tillit til Norsk Tipping, og dermed til hele enerettsmodellen, at selskapets tekniske systemer fungerer som de skal».
I etterkant av mitt spørsmål, og etter igangsettelsen av en ekstern granskning, har NT gjort flere alvorlige feil, og selv avdekket flere som strekker seg flere år tilbake i tid. Blant annet sendte de beskjed til tusenvis av nordmenn om at de hadde vunnet betydelige beløp, noe som i etterkant viste seg å være feil. Det kan derfor virke som om NT ikke har tatt kritikken, beskjeder fra statsråden eller resultatene av interne vurderinger til følge.
Dette gjør at den eksterne granskningen kan vise seg å være svært viktig, da den vil kunne legge grunnlaget for at NT, og med det enerettsmodellen, igjen kan nyte en viss tillit. At den er grundig og etterrettelig er en forutsetning, men at den fortløpende fører til rask endring i Norsk Tippings systemer og internkultur er minst like viktig. Derfor er det ønskelig at statsråden rapporterer om hvor langt man har kommet i arbeidet, og hvilke vurderinger som er gjort med tanke på erstatningsplikt, systemendring og rutiner. Særlig er erstatningsplikt et viktig punkt, gitt at man tidligere har gitt erstatning for feil gjort av NT, selv ved vesentlig mindre overtredelser enn hva som ble gjort i forbindelse med trekningsfeilene i Eurojackpot og Lotto, der spillerne i realiteten betalte for et produkt de aldri fikk. Dette er for øvrig en problemstilling jeg har tatt opp med statsråden i tidligere skriftlige spørsmål som hun enda ikke har gitt en avklaring på.
Samtidig er det et grunnleggende premiss for å gjenopprette tilliten at denne prosessen er åpen, noe man også bør kunne forvente om en prosess som blir gjort hos en statlig monopolaktør.