Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:3044 (2024-2025)
Innlevert: 28.08.2025
Sendt: 29.08.2025
Besvart: 05.09.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hvor langt har man kommet i opprydningen etter Norsk Tipping-skandalene, og når vil rapportene fra arbeidet bli offentliggjort?

Begrunnelse

Norsk Tipping har det siste året gjort flere kritiske feil, noe som har gått ut over tilliten til den norske spillmodellen, og som er bakgrunnen for en rekke spørsmål stilt til statsråden om hva regjeringen har tenkt til å foreta seg for å rydde opp. I sitt svar til meg datert 05.05.2025 opplyser statsråden om at hun har hatt samtaler med ledelsen i Norsk Tipping, og at det er igangsatt en ekstern gjennomgang av hendelsene. Dette er et godt initiativ, siden det er, som statsråden påpeker i sitt svar til meg, «avgjørende for publikums tillit til Norsk Tipping, og dermed til hele enerettsmodellen, at selskapets tekniske systemer fungerer som de skal».

I etterkant av mitt spørsmål, og etter igangsettelsen av en ekstern granskning, har NT gjort flere alvorlige feil, og selv avdekket flere som strekker seg flere år tilbake i tid. Blant annet sendte de beskjed til tusenvis av nordmenn om at de hadde vunnet betydelige beløp, noe som i etterkant viste seg å være feil. Det kan derfor virke som om NT ikke har tatt kritikken, beskjeder fra statsråden eller resultatene av interne vurderinger til følge.

Dette gjør at den eksterne granskningen kan vise seg å være svært viktig, da den vil kunne legge grunnlaget for at NT, og med det enerettsmodellen, igjen kan nyte en viss tillit. At den er grundig og etterrettelig er en forutsetning, men at den fortløpende fører til rask endring i Norsk Tippings systemer og internkultur er minst like viktig. Derfor er det ønskelig at statsråden rapporterer om hvor langt man har kommet i arbeidet, og hvilke vurderinger som er gjort med tanke på erstatningsplikt, systemendring og rutiner. Særlig er erstatningsplikt et viktig punkt, gitt at man tidligere har gitt erstatning for feil gjort av NT, selv ved vesentlig mindre overtredelser enn hva som ble gjort i forbindelse med trekningsfeilene i Eurojackpot og Lotto, der spillerne i realiteten betalte for et produkt de aldri fikk. Dette er for øvrig en problemstilling jeg har tatt opp med statsråden i tidligere skriftlige spørsmål som hun enda ikke har gitt en avklaring på.

Samtidig er det et grunnleggende premiss for å gjenopprette tilliten at denne prosessen er åpen, noe man også bør kunne forvente om en prosess som blir gjort hos en statlig monopolaktør.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Jeg har forståelse for at det er ønskelig med informasjon om arbeidet, og hvordan selskapet skal sikre at slike hendelser ikke skjer igjen. Som jeg tidligere har påpekt, har departementet hatt tett dialog med Norsk Tippings ledelse i forbindelse med de ulike feilene som har oppstått det siste året. Jeg er blant annet informert om at Norsk Tipping er i gang med en stor opprydningsprosess der en del av arbeidet er at de har opprettet en egen kvalitetsgruppe ledet av ekstern leder, som skal avdekke feil og sårbarheter i sine produkter og tjenester. I enhver gjennomgang som denne vil de interne undersøkelsene kunne avdekke nye feil, og Norsk Tipping har kommunisert at de skal være åpne om det de finner. Dette arbeidet er likevel viktig og helt nødvendig for å sikre god kvalitet hos selskapet fremover.

I tillegg til arbeidet i kvalitetsgruppa, har selskapet bestilt to rapporter, som skal rapportere sine funn og vurderinger direkte til styret:
• En ekstern gjennomgang av PWC av kvaliteten i forretningskritiske prosesser for lotterispill med fokus på anbefalinger om forbedring. Endelig rapport foreligger i løpet av september.
• En ekstern rotårsaksanalyse av KPMG knyttet til hendelsene, der styret er oppdragsgiver. Endelig rapport foreligger i løpet av oktober

Feilene som er avdekket det siste året er alvorlige og beklagelige. Jeg opplever at Norsk Tipping jobber godt og systematisk med å rydde opp. Departementet har god dialog med selskapet og holdes informert om arbeidet for å forbedre rutiner, prosesser og produkter.

Når det kommer til eventuell erstatningsplikt og kompensasjon, har jeg svart representanten tidligere at dette gjelder selskapets forretningsmessige drift, og er noe som selskapet selv må svare på. Jeg vet at Norsk Tipping jobber med å avklare disse spørsmålene.