Skriftlig spørsmål fra Ine Eriksen Søreide (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:3038 (2024-2025)
Innlevert: 27.08.2025
Sendt: 28.08.2025
Besvart: 05.09.2025 av forsvarsminister Tore Onshuus Sandvik

Ine Eriksen Søreide (H)

Spørsmål

Ine Eriksen Søreide (H): I forbindelse med den såkalte «tillitsreformen» F24 (styringsskiftet/sektorreformen) har det blitt flyttet roller og ansvar mellom Forsvarsdepartementet og Forsvaret, og mellom Forsvaret og de øvrige etatene i forsvarssektoren. Hvor mye er brukt på konsulenttjenester i forbindelse med planlegging og gjennomføring av denne styringsreformen, og hvordan fordeler kostnadene seg på Forsvarsdepartementet og hver av etatene i forsvarssektoren?

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Endringene i reformprogrammet omfatter alle forsvarsektorens virksomheter, inkludert Forsvarsdepartementet. Det gjennomføres grunnleggende forbedringer i planlegging, styring og gjennomføring innenfor de fleste av sektorens ansvarsområder. Endringene gjennomføres parallelt med en historisk høy vekst i oppgaver og bevilgninger, og er en forutsetning for å kunne gjennomføre forsvarsløftet i tråd med Stortingets vedtak. Reformen legger til rette for raskere beslutningsprosesser, høyere gjennomføringstempo og økt effektivitet i gjennomføringen av langtidsplanen. Så langt omfatter endringene målfastsettelse, planlegging, ansvarsfordeling og finansieringslinjer knyttet til:

• Driftsanskaffelser, inkludert forvaltning av rammeavtaler
• Materiellvedlikehold, forvaltning og utvikling
• IKT
• Investeringer
• HR
• Operasjoner
• Forvaltningsmodell for eiendom, bygg og anlegg
• FoU
• Budsjett- og kapitalallokering
• Nato-finansierte investeringer
I tillegg til endringer på de konkrete områdene gjennomfører sektoren ytterligere tiltak under seks overskrifter:
• Utvikling av tydeligere mål for operativ evne og strukturutvikling
• Integrert planlegging mellom etatene
• Kontinuerlig langtidsplanlegging
• Tydelig oppgave- og ansvarsfordeling
• Økt delegering til etatene
• Forenkling av regelverk og retningslinjer

I løsningsutviklingen har det vært avgjørende å innhente perspektiver, erfaringer og dokumentert god praksis fra andre sektorer og land. Det gjelder både substans knyttet til de enkelte fagområdene og hvordan gode prosesser best bør utformes. Dette har vært utgangspunktet for sektorens anvendelse av ekstern konsulentbistand.

For å besvare spørsmålet om konsulentbruk har departementet innhentet informasjon fra egen organisasjon og etatene i sektoren. Det pågår en betydelig virksomhetsutvikling og omorganisering både for å implementere endringene i sektorreformen og som en del en generell tilpasning og effektivisering av virksomhetene. Så langt har om lag 2000 medarbeidere endret arbeidssted eller oppgaver. Det er vanskelig å avgrense hvilke konsulentressurser som er en direkte effekt av sektorendringene og midler som ev brukes i virksomhetenes generelle organisasjonsutvikling. Fremskaffelsen av tall fra den enkelte virksomhet er derfor gjort med en viss skjønnsmessig vurdering.

• Fra starten av endringsprogrammet i 2023 og frem til i dag har Forsvarsdepartementet benyttet 21 mill. kroner over departementets budsjett. Utover departementets eget arbeid ble midlene også benyttet til prosessbistand i etatene. Forsvarsdepartementet bruker pt ikke konsulentbistand i reformarbeidet.
• Forsvaret oppgir å ha benyttet henholdsvis omlag 23 mill. kroner og 22 mill. kroner i 2024 og 2025. Etaten opplyser at bruken av konsulentbistand til F24 nå er avsluttet for 2025.
• Forsvarsmateriell har meldt inn å ha anvendt henholdsvis 12,5 mill. kroner, 38 mill. kroner og 4,5 mill. kroner til konsulentbistand for de tre årene 2023, 2024 og 2025. Summen omfatter i tillegg til konkrete tiltak i sektorreformen midler til Forsvarsmateriells interne organisasjonsomstillingsprogram.
• Forsvarsbygg og Forsvarets Forskningsinstitutt opplyser om at etatene ikke har benyttet midler til konsulentbistand i forbindelse med F24.