Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3027 (2024-2025)
Innlevert: 27.08.2025
Sendt: 27.08.2025
Besvart: 04.09.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Hva gjør samferdselsministeren for å forhindre at flere besvimer på stappfulle tog på Østlandet?

Begrunnelse

26. august besvimte tre personer på et Vy-tog på tur inn til Oslo på grunn av trengsel og overfylt tog. 100 personer ble stående igjen på perrongen fordi de ikke fikk plass.
Både passasjerer og ansatte har advart mot dette lenge. I månedsvis har vi høst om stappfulle tog og uforsvarlige forhold. Nå har togpendlerne måtte tåle nok. Folk må kunne komme seg på jobb og skole uten å måtte risikere å svime av på turen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den grunnleggende utfordringen for jernbanen på Østlandet er knyttet til slitt og overbelastet infrastruktur og gamle togsett. Dette har regjeringen tatt tak i, både gjennom Nasjonal Transportplan og i de årlige statsbudsjettene. Bevilgningene til drift, vedlikehold og fornyelse har økt kraftig, det pågår store utbyggingsprosjekter flere steder på Østlandet og det er bestilt mange nye tog. Det tar samtidig tid før disse tiltakene gir full effekt, og det er en utfordring å sikre tilstrekkelig tid til arbeid i sporet samtidig som jernbanen må møte den kraftige veksten i antall reisende på jernbanen.

Den konkrete hendelsen som det refereres til, skjedde om bord i et regiontog mellom Lillestrøm og Oslo S. Siden åpningen av nytt dobbeltspor forbi Drammen ble utsatt, har det grunnet utbedringer på Sundland verksted i Drammen vært vanskelig å kjøre tog til og fra vedlikehold ved dette verkstedet. Dette har ifølge Vy ført til at avganger i rushtid som skulle ha vært kjørt med doble togsett, har blitt kjørt med enkle togsett de seneste ukene. Det nye dobbeltsporet i Drammen åpnet 31. august, og på kort sikt vil dette gjøre transporten av tog til og fra verkstedet enklere, og det forventes at det planlagte regiontogtilbudet kan tilbys utover høsten.

Det er gjennomført flere tiltak for å bedre situasjonen på kort sikt.
Vygruppen har hentet tog fra Bratsbergbanen, og vil i løpet av høsten overføre tog fra Vossebanen til Østlandet, som vil bidra til et mer stabilt togtilbud. Vygruppen har i tillegg satt opp tre direktebusser i rushtid mellom Drammen og Oslo S.

I løpet av 2026/27 leveres det 36 nye lokaltog og 19 nye regiontog som medfører at de eldste togsettene skal fases ut. De nye lokaltogene har dessuten 40 prosent høyere transportkapasitet sammenlignet med dagens togsett. Senest fra 2028 vil tilbringertjenesten til/fra Oslo lufthavn integreres i det ordinære togtilbudet på Østlandet. Dette vil gi flere avganger og høyere transportkapasitet for pendlere på strekningen Drammen-Lillestrøm. Om få år vil de reisende på Østlandet derfor få et bedre togtilbud med bedre plass om bord og bedre punktlighet.