Skriftlig spørsmål fra Sveinung Rotevatn (V) til samferdselsministeren
Dokument nr. 15:2978 (2024-2025)
Innlevert: 22.08.2025
Sendt: 22.08.2025
Besvart: 27.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Spørsmål
Sveinung Rotevatn (V): I Bergensavisen 10. august kan en lese om at turistbusser i Bergen som kjører saktere enn 40 kilometer i timen ikke trenger konsesjon for persontransport.
Er dette en korrekt forståelse av regelverket?
Begrunnelse
Selskapet som kjører uten konsesjon påberoper seg at Yrkestransportforskriften § 2 ikke gjelder for transport med største tillatte hastighet på høyst 40 kilometer i timen.
Spørsmålet er om dette er en riktig forståelse når bussene som kjører er like store som vanlige busser og har fått avslag på løyve etter Yrkestransportforskriften. En mer rimeleg tolkning ville vært at det ikke er hvor fort man kjører, men om bussen er typegodkjent til maks hastighet, som bør være avgjørende for om unntaket for løyve er oppfylt.
Bergen kommune har tidligere uttrykt at det er ønskelig at turister i hovedsak går, sykler eller benytter seg av det ordinære kollektivtilbudet, noe som var bakgrunnen for at det opprinnelig ikke ble gitt løyve til den aktuelle ruten.

Svar
Jon-Ivar Nygård: Det fremgår av yrkestransportforskriften § 2 tredje ledd bokstav a) at det ikke er krav om løyve for transport med motorvogn med største tillatte hastighet på høyst 40 km/t. I dette ligger det at kjøretøyet ikke er konstruert for å kjøre over 40 km/t. Bestemmelsen innebærer ikke at for eksempel turvogner kan drive busstransport, uten løyve, ved å kjøre under 40 kilometer i timen