Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2938 (2024-2025)
Innlevert: 17.08.2025
Sendt: 18.08.2025
Besvart: 25.08.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvilke sanksjonsmuligheter de fylkesvise/regionale mobbeombudene har overfor kommuner og skoler som ikke følger opp og på en tilstrekkelig måte tar tak i pågående mobbesaker?

Begrunnelse

Jeg viser til den viktige kampen mot mobbing blant barn og unge og det bekymringsfulle høye nivået av mobbing vi ser i norsk skole.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Mobbeombudene kan gi råd og veiledning til barn, ungdom, foreldre og skoler om ivaretakelse av elevers rett til et trygt og godt læringsmiljø. Som representanten er kjent med har ombudene aldri hatt hjemmel til å ilegge sanksjoner mot verken enkeltpersoner eller skoler. Det er altså statsforvalterne som forvalter lovens virkemidler i skolemiljøsaker, ikke mobbeombudene.
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø. Opplæringsloven har derfor detaljerte regler om hva skolen skal gjøre når det foreligger mistanke eller kjennskap til at en elev ikke har det trygt og godt (se aktivitetsplikten i opplæringsloven § 12-4).
Når skolen ikke klarer å gi eleven et trygt og godt skolemiljø, er det viktig at det finnes kontroll- og sanksjonsmuligheter. Det har vi gjennom statsforvalterens håndhevingsordning i skolemiljøsaker, som er regulert i opplæringsloven § 12-6.
Statsforvalterens håndhevingsordning gir elever og foreldre rett til en rettslig overprøving hos statsforvalteren av om skolen har oppfylt sin plikt til å sikre at eleven har et trygt og godt skolemiljø (aktivitetsplikten), jf. opplæringsloven § 12-6.
Alle elever og foreldre som mener at skolen ikke gjør nok for å sikre eleven et trygt og godt skolemiljø kan melde sin sak til statsforvalteren. Statsforvalteren tar stilling til om skolen har oppfylt plikten til å sette inn egnede tiltak for å rette opp i situasjonen og kontrollerer om skolen har utarbeidet en tiltaksplan. Dersom statsforvalteren kommer til at skolen har brutt pliktene sine, skal statsforvalteren som hovedregel pålegge skolen å rette forholdet innen en bestemt frist. Statsforvalteren kan også pålegge skolen å gjennomføre mer konkrete tiltak dersom det er grunn til å tro at skolen ikke vil rette forholdet på egenhånd.
For å sikre at statsforvalters vedtak blir gjennomført kan statsforvalteren fastsette tvangsmulkt for kommunen/fylkeskommunen. Tvangsmulkt kan fastsettes sammen med vedtaket eller senere. En avgjørelse om tvangsmulkt får virkning når kommunen eller fylkeskommunen ikke overholder fristen for gjennomføring av statsforvalterens vedtak. Mulkten går til vedtaket er oppfylt.
Statsforvalter kan også mer generelt føre tilsyn med om en skoleeier overholder skolemiljøreglene (utover enkeltsaker).
Jeg mener lovverket har nødvendige bestemmelsene for å ta tak i alvorlige mobbesaker.