Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2823 (2024-2025)
Innlevert: 06.08.2025
Sendt: 06.08.2025
Besvart: 08.08.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): I Bergen har det i sommer vært flere saker i mediene om at kommunen ønsker å slå ned på ulovlig hotellvirksomhet i boliger, men at det er uklart hvor grensene egentlig går.
Er grenseoppgangen i lov- og regelverk i dag god nok for når utleie av private boliger i virkeligheten er hotellvirksomhet, og hva vil ministeren gjøre for å styrke kommunenes mulighet for å kontrollere og slå ned på ulovlig hotellvirksomhet?

Begrunnelse

Også denne sommeren går debatten om korttidsutleie til turister varm i flere byer og kommuner. Veksten i korttidsutleie, spesielt gjennom utleieplattformen AirBnB, har de siste årene vært eksplosiv. Samtidig mangler kommunene virkemidler for å håndtere dette. De har for eksempel ingen hjemmel i loven til å særskilt regulere korttidsutleie lokalt der det er nødvendig. Da Rødt foreslå dette gjennom et representantforslag i stortingssesjonen 2024/25, ble det nedstemt.
Det er flere former for slik korttidsutleie. I borettslagsboliger er reglene strenge. I sameier er hovedregelen maksimalt 90 døgn/året. For ene- og flermannsboliger finnes det imidlertid ingen grense. Det finnes heller ingen grense for useksjonerte bygårder. For de to sistnevnte typene boliger, er eneste avgrensningen den som skjer mot regulær hotellvirksomhet. Her må kommunene i dag lene seg på skjønn.
I Bergen forsøker kommunen nå å slå ned på ulovlig hotellvirksomhet og gjøre en slik grensedragning. De profesjonelle utleierne motsetter seg dette. Det kan dermed brygge opp til en langvarig konflikt. Et spørsmål som henger i luften, er om dagens lov- og regelverk egentlig har en god nok avgrensning, eller om lov- og regelverk må presiseres.
Korttidsutleie, hvis den blir for omfattende, kan ha svært negative konsekvenser både for bomiljøer og boligmarkedet. Det har vi sett i andre europeiske byer. Det er grunn til å frykte at det samme kan skje i både strøk, bydeler og enkeltkommuner i Norge hvis vi inntar en vente og se-holdning.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Et velutviklet korttidsutleiemarked i enkelte lokalsamfunn kan på den ene siden gi positive muligheter for næringslivet og turistvirksomheten. På den annen side kan intensiv korttidsutleie føre til en rekke utfordringer som også kan gi uønskede virkninger blant annet på boligmarkedet.
Jeg er enig i at kommunene må kunne ha bedre kontroll på utviklingen, og er åpen for å gi kommunene flere og bedre verktøy enn det de har i dag. Skal vi innføre nye regler må vi også være trygge på at de faktisk løser utfordringene som korttidsutleie gir noen steder, og ikke skaper nye og utilsiktede problemer. For å klare det trenger vi bedre oversikt over hvor kommunene som er berørt mener skoen trykker. Jeg har gitt Husbanken i oppdrag å jobbe tett opp mot de kommunene som er mest berørt av korttidsutleie, for å kartlegge hva som er mest utfordrende, og hvilke tiltak de selv mener det er behov for.
Det er for tidlig å si noe om hvilke reguleringer som kan være aktuelle. Vi er nødt til å ha en helhetlig tilnærming fordi det er flere hensyn som må balanseres mot hverandre. Det å innføre maksimumsgrenser i plan- og bygningsloven for korttidsutleie tilsvarende som i eierseksjonsloven og borettslagsloven, vil ikke nødvendigvis løse situasjonen. Det er en risiko for at slike absolutte grenser kan ramme for bredt med den følge at vi hindrer folk fra å leie ut sin egen bolig mens de selv er på sommerferie og juleferie. Det mener jeg vil være en uheldig og unødig inngripen i råderetten som folk har over sin egen bolig.
I København kommune, hvor det er såkalt «bopælspligt», er det tillatt å leie ut boligen i 30 dager eller 70 dager dersom dette skjer gjennom en utleieformidler. Jeg er kjent med at København kommune selv mener dette regelverket ikke gir dem verktøyene de trenger for å kontrollere korttidsutleie. Jeg synes det bidrar til å illustrere hvor viktig det er med en kunnskapsbasert og helhetlig tilnærming til denne problemstillingen. Korttidsutleie er en viktig sak som berører og opptar mange. Jeg mener derfor det er riktig å bruke tid på å få fakta på bordet og ha dialog med berørte kommuner slik at vi er trygge på at vi gir kommunene de virkemidlene de trenger og som vi har tro på vil fungere.