Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2788 (2024-2025)
Innlevert: 09.07.2025
Sendt: 04.08.2025
Besvart: 11.08.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Bønder i Noreg legg til rette for glamping på gardane sine. Gjestene, som treng ein plass og bu kan få oppleva gardsliv, få servert lokal mat, noko som er eit stort trekkplaster. Dette gjev også bøndene ei ekstra inntekt, noko som gjer gardsdrifte meir robust. Tabell 1.2 i Veil. "Garden Som ressurs" opnar opp for ei rekke tiltak. Det opereres likevel med ulik praksis i kommunane for å gje løyve for tiltak "glamping".
Kan statsråden stadfeste at vegleiaren opnar for at kommunane kan gje løyve dersom kommunen sjølv ønskjer dette?

Begrunnelse

I 2017 kom Veiledaren Garden som Ressurs. Denne vart utarbeidd av Landbruks og matdepartementet og kommunal og moderniseringsdepartementet i fellesskap. Målgruppa var kommunale sakshandsamarar og private tiltakshavarar. Dette er ein veiledar til plan- og bygningsloven, LOV 2008-06-27 nr. 71 (pbl.). Veiledaren dreier seg om bygge- og anleggstiltak og bruksendringar som ønskes gjennomført i områder som er avsett til landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift (LNFR) i kommuneplanens arealdel.
Veiledaren synleggjer og korleis landbruket og reindrifta kan vere innhaldsleverandørar for reiselivet og utvikla heilskaplege reiselivsprodukt.
I tabell 1.2 er ein rekke tiltak nemnd, mellom anna å tilretteleggja for aktivitetsanlegg for fritids og turistformål på gardsbruk. Denne tabellen er ikkje uttømmande.
Det er aukande etterspurnad etter genuine opplevingar, og både norske og utanlandske turistar ønskjer eit større mangfald av kulturelt innhald, mat og drikke som ledd i opplevinga. Landbruket og reindrifta kan levere eit variert innhald til det opplevingsbaserte reiselivet. Både landbruket, reindrifta og reiselivet er i stor grad stadbundne næringar som dreg veksel på kvarandre. Dei lokale ressursane er sentrale som grunnlag for verdiskaping for både distrikta, byar og bynære område. Den sentrale drivaren for å lukkast er privat initiativ, satsingsvilje og kjennskap til kva marknaden etterspør.
Glamping er ofte telt, domar eller tretopphytter som er enkelt innreia med seng og toalett kombinert med ein storslagen utsikt, bygd utan store naturinngrep.
For bønder er dette ein god moglegheit, da det er lav terskel for oppstart og glampinginnstlasjonar krev mindre investering enn tradisjonelle hytter. Tiltaka er og reversible slik at terrenget lett kan tilbakeførast til det opphavelege etter at geskjeften er avslutta.
Men ein registrerar at kommunen er usikre på korleis glamping skal handsamast då glamping er eit produkt som kom etter at vegleiaren vart utarbeidd.
Underteikna har registrert ulik praksis hjå kommunane noko også dei ulike produsentane av glampinghytter rapporterer om.
Ein kommunal planprosess tek svært lang tid, og er ueigna for bønder med stor tiltakslyst. Ber difor statsråden klargjera at glamping kjem innanfor formålet i vegleiaren sin tab 1.2.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Spørsmålet gjelder utleie til overnatting i områder vist til formålet landbruk, natur og friluftsliv samt reindrift (LNFR-formålet) i planer etter plan- og bygningsloven. Representanten viser til veilederen H-2401 Garden som ressurs punkt 1.2, som gir en opplisting av hva som kan være landbrukstiltak etter plan- og bygningsloven.
Det går frem av loven og veilederen at det bare er utleie til overnatting som er nødvendig for landbruksdriften som faller innenfor LNFR-formålet. Utleie til annet formål enn landbruk, for eksempel utleie til fritidsformål, faller utenfor formålet. Som det går frem av veilederen vil imidlertid bruk til annet formål i perioder kunne være tillatt. Det vil si at gjeterhytter, skogskoier og lignende som primært brukes i forbindelse med tradisjonell landbruksdrift kan leies ut deler av året. Nyoppføring av jaktbuer, småhytter og lignende som ikke har tilknytning til tradisjonell landbruksdrift vil imidlertid falle utenfor det som kan tillates i et LNFR-område.
Spørsmålet om en konkret virksomhet faller innenfor eller utenfor landbruksformålet må vurderes i hvert enkelt tilfelle, dette gjelder også glamping. Opplistingen i veilederen punkt 1.2 er ikke uttømmende, og kriteriene må vurderes for hvert konkrete tiltak. Jeg kan derfor ikke gi noen generell avklaring for glamping, slik representanten ber om.
Jeg er enig i at friluftbasert utleie kan være en positiv næringsvirksomhet i kommunene. Som lokal planmyndighet har kommunene også stor grad av frihet til å legge til rette for slik virksomhet. En løsning kan være at de vedtar bestemmelser i kommuneplanen som generelt åpner for en viss turistvirksomhet i LNFR-områder etter reglene om spredt bebyggelse. Kommunen kan også sette av områder til "fritids- og turistformål" etter plan- og bygningsloven § 11-7. Avhengig av størrelsen på virksomheten er det kommunen som må avklare hva som er riktig prosess for å ivareta og avklare ulike interesser på riktig måte.