Frank Edvard Sve (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å få redusert saksbehandlingstiden for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy samt påbygg ved på ny å etablere praksis med dialog mellom søker og kontrollør frem til kjøretøyet kan godkjennes, og vil statsråden gjennomgå etatens serviceinnstilling og kundebehandling sett opp mot fornuftig praksis som tjener næringslivet og samfunnet best mulig?
Begrunnelse
Systemet for enkeltgodkjenning av tunge kjøretøy oppleves som byråkratisk, tidkrevende og lite kundeorientert fra transportbransjens side som også taper store summer på dagens praksis. Tidligere ordning med dialog mellom søker og kontrollør er erstatte med en praksis med negative vedtak i situasjoner der det kan være behov for mer dokumentasjon.
Der nabolandene våre håndterer slike godkjenninger effektivt og kundeorientert er prosessen i Norge ofte preget av lang ventetid som rammer både produsenter, påbyggere, forhandlere og bileiere. Biltilsynet har blitt så vanskelig og byråkratisk at det innimellom setter arbeidsplasser i fare. Mange gode eksempel på dette i media – der det fokuseres på konsekvenser for lastebileieren.
Påbyggere er i akkurat samme situasjon. Nylige endringer har gjort det enda verre. Her må en se til andre løsninger, ala løsninger i våre naboland. Til dømes, det blir hevdet at det som tar minutter i Sverge, tar mange dager/veker hos Biltilsynet i Norge. Og da er du den heldige som slipper lett gjennom.
Biltilsynet må snart forstå at en ikke kan holde på slik, og dette koster næringslivet og samfunnet svært dyr når smidighet blir byttet ut med rigide, unødvendige og paragraf behandling på verst mulig byråkratis vis. Regelverk og sikkerhet er viktig, men når statlig byråkrati glemmer hvem disse egentlig skal levere tjenester til, og at det er noe som heter service, forsøke på best måte samt smidighet selv om dette ikke går på bekostning av verken lovverk eller sikkerhet, er det snart på tide at dette blir tatt fatt i.
Dagens praksis går i total feil retning.