Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2714 (2024-2025)
Innlevert: 30.06.2025
Sendt: 01.07.2025
Besvart: 04.07.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Er regjeringen på sporet av direkte dagtog og nattog til kontinentet, og hva er status for vedtakene som er gjort for å få dette på plass?

Begrunnelse

Sommeren står for tur og mange har planlagt togferie til kontinentet. I budsjettforhandlingene med regjeringen de siste årene har SV fått gjennomslag for flere tiltak som vil bedre togforbindelsene til Europa, bl.a. vedtakene om at det skal komme direktetog fra Oslo til København og/eller Hamburg senest innen 2026, og direkte nattog fra Oslo til København og/eller Hamburg senest innen 2030.
Det har i media kommet frem at flere aktører ser på disse rutene på kommersielt grunnlag.
Vedtakene som er gjort sier følgende:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn trafikkstart senest innen 2030 for direkte nattog fra Oslo til København og/eller Hamburg, og gå i dialog med nødvendige myndigheter og operatører i løpet av 2024.»

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn trafikkstart senest innen 2026 for direkte dagtog fra Oslo til København og/eller Hamburg, herunder å gå i dialog med nødvendige myndigheter og operatører for å utforske markedsgrunnlaget og eventuelle praktiske forhold som er nødvendig for å få på plass et slikt togtilbud. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med en statusoppdatering innen statsbudsjettet for 2026.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For nattog Oslo-København/Hamburg gjennomførte Jernbanedirektoratet en Request for Information (RFI) i desember 2024, og oppfølgingsmøter med togoperatører som svarte på RFI. Tilbakemeldingene fra togoperatørerene var at tjenesten ikke kan drives på kommersiell basis, og at det var nødvendig med PSO-kontrakt (offentlig kjøp) for å sikre finansiering og tilgang til infrastrukturkapasitet på norsk strekning. I sluttfasen av dialogen med togoperatørene meldte det svenske togselskapet Snälltåget til Statens jernbanetilsyn (SJT) at de ser på etablering av kommersielt nattog Oslo-København. Jernbanedirektoratets vurdering er at Snälltågets tjeneste må ses nærmere på for å verifisere om den dekker de transportpolitiske målsettingene. Direktoratet er kjent med at Snälltåget kjører nattog på andre strekninger som er begrenses til sesong og ukedager med høy reiseaktivitet. I tillegg har SJ AB i juni 2025 meldt inn en tjeneste til SJT om kjøring av kommersielt nattog Oslo-København med oppstart i desember 2026 (R27). Tjenesten omfatter to alternative konsepter 1) Nattog Oslo-Gøteborg-Hamburg-Berlin (vil passere København midt på natten) eller 2) Nattog Oslo-København/Stockholm.
Innmeldte tjenester tilsier at det finnes interesse for å kjøre kommersielle nattog Oslo-København/Hamburg som kan komme tidligere på plass enn anmodningsvedtakets frist innen 2030. Togoperatørene vurderer bla. å se på samordning mot eksisterende nattogstjenester Stockholm-Hamburg/Berlin ved at vogner fra Oslo kan kobles av/på i Malmø og kjøres som egne tog til/fra Oslo S. Jernbanedirektoratet vil gå i dialog med begge aktører, og bl.a. vurdere om tjenestene dekker statens forventninger til f.eks. rutetider, servicetilbud og kontinuitet i togtilbudet.
Jernbanedirektoratet har i tildelingsbrevet for 2025 fått i oppdrag om å gå i dialog med relevante myndigheter og operatører for å utforske markedsgrunnlaget og avklare praktiske forhold og tiltak som er nødvendige for å etablere et direkte dagtogtilbud mellom Oslo og København og/eller Hamburg. Jernbanedirektoratet skal legge til grunn at togtilbudet skal etableres på kommersielle vilkår. Jernbanedirektoratet skal gi en markedsvurdering til SD innen 15. august 2025. Det er varslet flere kommersielle satsinger fra både Vygruppen og SJ AB som tilsier at det innen rimelig tid vil kunne etableres et direkte togtilbud, ikke bare til Malmø i Sverige, men også til København. Jernbanedirektoratet følger utviklingen tett.