Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2699 (2024-2025)
Innlevert: 30.06.2025
Sendt: 30.06.2025
Besvart: 03.07.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Mener statsråden, som veieier av to av tre bruer i Nedre Glomma-regionen og partner i "Bypakke Nedre Glomma", at staten opptrer ansvarlig sett i et beredskapsperspektiv i Nedre Glomma ved å ikke ta et større ansvar for å forsere ny kryssing av Glomma?

Begrunnelse

Over Fredrikstadbrua i Fredrikstad går riksvei 110. Statens Vegvesen har fra i høst varslet vektbegrensninger for kjøretøy som skal passere brua. Det vil medføre begrensning for tyngre kjøretøy, de over 28 tonn, noe som berøre mellom 100 og 150 kjøretøy i døgnet. Nærmeste omkjøring er Sannesundsbrua/E6, Sarpsborg.

I Bypakke Nedre Glomma planlegges ny forbindelse mellom disse, klassifisert som fylkesvei. Nord for Sannesundsbrua ligger Sarpebrua (fylkesvei) også denne i elendig forfatning. Her er det varslet mulig vektbegrensning fra 2027. Det betyr at ved stengt E6 er hele søndre del av Østfold avskåret mellom øst og vest for tyngre kjøretøy. Neste omkjøringsmulighet er Vammabrua eller Smålenene bru/E18 begge i Indre Østfold.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til mitt svar på spørsmål nr. 2525 (2024-2025) fra representanten Tage Pettersen om ny bru over Glomma.

Den store utviklingen av transportsystemet i Nedre Glomma-området skjer gjennom byvekstavtalen og Bypakke Nedre Glomma. Det er opp til styringsgruppen i Bypakke Nedre Glomma å følge opp prioriteringene i pakken. Staten er en aktiv part i bypakkearbeidet, både gjennom byvekstavtalen og ved prioritering av tiltak.

Finansieringen av tiltakene i pakken består av lokale (kommunale og fylkeskommunale) midler og bompenger. Ny bru over Glomma i Fredrikstad ligger inne i pakken som ett av fire store prosjekter og vil bli et fylkesveiprosjekt. Målet med en slik ny bru er blant annet å avlaste dagens Fredrikstadbru på rv. 110, sørge for at sårbarheten i trafikksystemet reduseres og at effektiviteten i transportsystemet øker.

Den lokale beredskapen er i dag ivaretatt gjennom at det er framkommelighet for utrykningskjøretøy på begge sider av Glomma og over Glomma. Statens vegvesen vil i tillegg sikre framkommelighet for nødetatene over Fredrikstadbrua med lastrestriksjoner. Framkommeligheten vil bedres når tiltakene i Bypakke Nedre Glomma er ferdig utbygd.

Det er vektrestriksjoner på fv. 118 Sarpebrua. Med lastrestriksjoner på Fredrikstadbrua vil det ikke være omkjøringsmulighet for kjøretøy over 50 tonn dersom E6 Sandesundbrua blir stengt. Statens vegvesen vil imidlertid etablere driftsåpninger i midtrekkverket ved E6 Sandesundbrua slik at man ved hendelser kan ha toveis-trafikk i en kjøreretning. Dette vil redusere omkjøringsbehovet betydelig. Det er et mål å etablere slike driftsåpninger før vektbegrensningen på Fredrikstadbrua innføres.

Det er ønskelig med en bedre framkommelighet for tyngre kjøretøy mellom Borg havn og Rolvsøy jernbaneterminal. Dette vil styrke og forenkle bruken av Borg havn for transport videre inn i Norge og mot Sverige. En ny kryssing av Glomma vil gjøre transporten mellom Borg havn og Rolvsøy jernbaneterminal raskere og mer effektiv.