Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2678 (2024-2025)
Innlevert: 27.06.2025
Sendt: 30.06.2025
Til behandling

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil samferdselsministeren sørge for at bomfritaket på Fv 84 for de to bommene på Bergshøgda i Brumunddal og Vien i Hamar og halv pris for bomstasjonen på nye Rv 3/25 og fri bompassering for bommen på Fv 1809 mellom Løten og Elverum videreføres også i 2026?

Begrunnelse

Da FrP forhandlet statsbudsjett med Solberg regjeringen fikk vi gjennomslag for en modell med bomfritak på de to bommene på Bergshøgda og Vien på Fv 84 mellom Brumuddal og Hamar og halv pris på nye Rv 3/25 og bomfritak på gamle Rv3/25 mellom Løten og Elverum
Det var noen som fryktet at dette ville svekke inntaksgrunnlaget til bomselskapet så mye at det ville bli vanskelig å nedbetale veiprosjektet i løpet av planlagt tidsperiode.
Men modellen har vist seg å fungere bra. De som fryktet at det ville bli problemer å finansiere vegen tok heldigvis feil.
Nedbetaling av E6 går raskere enn planlagt. De opprinnelige prognosene som ble lagt til grunn for finansiering og nedbetaling av veiprosjektene var for forsiktige og basert på feilaktige trafikkprognoser.
En ny trygg og sikker 4-felt motorvei har, som forventet, resultert i økt bosetting og næringsetablering. Flere bilister velger den nye og trygge motorveien p.g.a. at det bl.a. er sikrere og går raskere enn å kjøre andre veier.
I Stange og Ullensaker ble bommene fjernet før tiden og nå den 7. juli så fjernes også to bommer i Eidsvoll før tiden. Jf mitt Skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:2284 (2024-2025) ligger det også an til at bommene på E6 i Ringsaker og Hamar fjernes flere år før opprinnelig plan.
Dette tilsier at den betalingsmodellen som FrP fikk fremforhandlet med bomfritaket på Fv 84 mellom Hamar og Brumunddal og Fv 1809 mellom Løten og Elverum, samt halv pris på nye Rv3/25 fungere bra og at den bør videreføres

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig