Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2659 (2024-2025)
Innlevert: 26.06.2025
Sendt: 26.06.2025
Til behandling

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvor mange mennesker brukte Intercity-triangelet (Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen) i 2024?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan 2014-2023 ble det lovet en storstilt satsing på Intercity-triangelet. I forkant ble det utarbeidet konseptvalgutredninger for IC-strekningene Oslo-Lillehammer, Oslo-Skien og Oslo-Halden. På bakgrunn dette arbeidet laget Jernbaneverket brosjyren «InterCity gjør Østlandet til ett arbeidsmarked.
Der kan en lese følgende om trafikktallene den dagen Intercity-utbyggingen er ferdig:
«Anslagsvis vil 4,8 millioner mennesker bruke InterCity i Østfold hvert år, opp fra dagens 2,3 millioner. Antall Intercity-reisende i Fredrikstad beregnes å øke med 800.000 passasjerer til 1,8 millioner årlig.»
«Anslagsvis 2,9 millioner mennesker vil bruke InterCity på Dovrebanen hvert år, opp fra dagens 1,5 millioner.»
«Anslagsvis vil 9,5 millioner mennesker bruke InterCity i Vestfold hvert år, opp fra dagens 4,8 millioner.»
Nå er det gått 12 år siden fremleggelsen av NTP 2014-2023. I den anledning er det ønskelig å se hvilken effekt alle tiltakene har hatt på trafikktallene. Ber om at dere i svaret tar utgangspunkt i tallene og definisjonen som ble brukt i brosjyren «InterCity gjør Østlandet til ett arbeidsmarked? Det er også ønskelig at dere forklarer definisjonen som ble brukt for å måle trafikk på Intercity.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig