Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2645 (2024-2025)
Innlevert: 24.06.2025
Sendt: 24.06.2025
Besvart: 01.07.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Reglene om forhåndsregistrering for merverdiavgift er strenge, og reglene opererer med en kort tidsperiode på tre uker for å oppnå omsetningsgrensen på 50 000 kroner dersom man skal innrømmes fradrag på forhånd for inngående merverdiavgift.
Hva er bakgrunnen for at reglene er så strenge som de er?

Begrunnelse

Merverdiavgiften er en avgift som legges på omsetning til sluttbruker verdikjeden, mens næringsdrivende innenfor merverdiavgiftssystemet har fradrag for inngående merverdiavgift. Man blir ikke avgiftspliktig før man når en omsetning på 50 000 kroner, men for noen virksomheter kan det være snakk om større investeringer før man kan begynne å få inntekter fra virksomheten. Hvis man i investeringsperioden ikke får fradrag for inngående avgift innebærer det en stor likviditetsbelastning.
Det kan være god grunn til å være restriktiv med å tillate fradrag for inngående merverdiavgift som gir negative mva-oppgaver og utbetaling fra staten, fordi det kan øke muligheten for svindel. Det er likevel grunn til å tro at avgiftssvindel der den avgiftspliktige forsvinner i langt mindre grad foregår når det er snakk om større stedfaste industriprosjekter.
Det bes om svar på hvordan merverdiavgiftsregelverket kan endres for å gi større industriprosjekter mulighet til forhåndsregistrering med fradrag for inngående merverdiavgift frem til omsetningen finner sted over en lenger tidsperiode enn det som tillates i dag, eventuelt flere år, herunder om det er mulighet for å gjøre en slik avgrensning ut fra internasjonale forpliktelser Norge har. Det bes også om svar på hva provenyet av en slik endring vil være, både med og uten avgrensning på størrelse.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Spørsmålet gjelder forhåndsregistrering for å kunne fradragsføre merverdiavgift før virksomheten oppfyller beløpsgrensevilkåret for ordinær registrering.
Innledningsvis gjør jeg oppmerksom på at den tidsperioden på tre uker som det vises til i spørsmålet, knytter seg til forhåndsregistrering etter merverdiavgiftsloven § 2-4 første ledd bokstav b). Dette er ett av to mulige grunnlag for forhåndsregistrering. Forhåndsregistrering når beløpsgrensen for ordinær registrering vil passeres senest innen tre uker etter at omsetningen igangsettes, er antatt å kunne gi virksomhetene administrative besparelser. Risikoen knyttet til forhåndsregistrering i slike tilfeller antas å være begrenset.
Det andre mulige grunnlaget for forhåndsregistrering er merverdiavgiftsloven § 2-4 første ledd bokstav a). Etter denne bestemmelsen kan en virksomhet på nærmere vilkår forhåndsregistreres dersom virksomheten har foretatt betydelige anskaffelser som har direkte sammenheng med senere avgiftspliktig omsetning. De nærmere reglene er fastsatt i merverdiavgiftsforskriften § 2-4-1. Betydelige anskaffelser er definert til minst 250 000 kroner, inkludert merverdiavgift. Et annet vilkår for forhåndsregistrering etter denne bestemmelsen er at virksomheten ikke antas å ville oppfylle beløsgrensevilkåret – for ordinær registrering – i løpet av de fire første månedene etter at virksomheten søkte om forhåndsregistrering. Forhåndsregistrering på dette grunnlaget, som jeg antar er det mest aktuelle alternativet for større industriprosjekter med flerårige investeringer, kan gis for flere år, i påvente av at virksomheten oppfyller beløpsgrensevilkåret for ordinær registrering.
Fradragsrett for inngående merverdiavgift for virksomheter som investerer over tid, før omsetning kommer i gang, er blant temaene som inngår i departementets løpende vurdering av regelverket. Mitt utgangspunkt er at merverdiavgiftsreglene og eventuelle endringer bør være nøytrale, herunder mellom ulike bransjer og aktører. Dette er i noen grad også en EØS-rettslig forpliktelse, blant annet ved avtalens forbud mot statsstøtte.