Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2620 (2024-2025)
Innlevert: 22.06.2025
Sendt: 23.06.2025
Til behandling

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden ta initiativ til å utforme en forpliktende plan for å innføre et generelt forbud mot overvåkningsbasert markedsføring?

Begrunnelse

Vi bruker i dag digitale verktøy til nærmest alle livets formål. Informasjon om hvordan vi handler og samhandler, altså data, blir gjennom bruk av disse verktøyene i utstrakt grad kartlagt og sporet av teknologiselskaper for å selge reklame tilbake til oss. Innsamlingen og sammenstillingen av informasjon om oss bryter ikke bare med vår rett til privatliv, men gjør oss sårbare for manipulasjon, diskriminering og svindel.

Flere internasjonale medier har denne uken skrevet om en rapport fra Cambridge University, som ser på risikoene ved at menstruasjonsdata samles inn, analyseres og selges gjennom bruk av kommersielle menstruasjonsapper. Rapporten beskriver disse appene som en "gullgruve" for forbrukerprofilering og innsamling av informasjon. Slik data kan fortelle svært mye om den som oppgir den, fra helsedata, kjønnsidentitet, sosiale vaner, reproduktivt potensiale og planer osv. I rapporten advares det mot alvorlige konsekvenser ved bruk av slike apper, herunder at opplysningene kan brukes til overvåkning og kontroll over reproduktive valg og helse, til diskriminering i jobbsøkerprosesser og innen helseforsikring, vold i nære relasjoner mv.

I forbindelse med implementering av forordningen om digitale tjenester (DSA) i Norge kommer det et begrenset forbud mot overvåkningsbasert markedsføring for barn opp til 18 år og bruk av sensitive personopplysninger. I brev til digitaliseringsministeren av 19.06.25 hvor en rekke organisasjoner og fagpersoner, herunder redd barna, likestillings- og diskrimineringsombudet, forbrukerrådet, Unicef mv. krever utfasing av overvåkningsbasert markedsføring, fremgår det at disse mener at barn beskyttes best gjennom generelt forbud.

Stortinget ba i vedtak 196 i Innst. 100 S (2022-2023) regjeringen om å vurdere konsekvenser ved et norsk forbud mot reklame som er basert på masseinnsamling av personopplysninger, sporing og profilering av enkeltpersoner på digitale plattformer.

Også et flertall i Personvernkommisjonen anbefaler at det utredes hvorvidt et generelt forbud mot atferdsbasert markedsføring er nødvendig for å beskytte norske og europeiske forbrukere.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig