Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2597 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 27.06.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hvor stor andel av totale vedtak, og andel av påklagede vedtak, om avslag på arbeidsavklaringspenger (AAP) fra lokale Nav-kontor blir omgjort av NAV Klageinstans, og hvordan brukes slike omgjøringer til å evaluere og forbedre kvaliteten i førstelinjetjenesten for å sikre riktigere avgjørelser ved første behandling?

Begrunnelse

Ved utgangen av 1. kvartal 2025 mottok 163 614 personer arbeidsavklaringspenger (AAP) fra NAV.
Brukere påpeker variasjoner i kvaliteten på behandlingen av AAP-søknader ved lokale NAV-kontor.
Et konkret eksempel gjelder en bruker omtalt i Dagsavisen 06.06.2025 som fikk avslag på AAP lokalt. Klage på avslaget ble behandlet av samme kontor over en periode på 27 uker, der avslaget ble opprettholdt. Fem måneder senere ble vedtaket omgjort av NAV Klageinstans, og AAP ble innvilget etter en total saksbehandlingstid på 17 måneder. Ifølge AAP-aksjonen er dette ikke et enkeltstående tilfelle – mange brukere melder om lignende erfaringer.
Det må være et mål at riktige vedtak fattes på riktig grunnlag i første instans. Riktigere førstelinjevurderinger vil styrke rettssikkerheten, redusere belastningen for brukerne og gi mer effektiv ressursbruk i NAV.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg vil innledningsvis vise til at Arbeids- og velferdsetaten jobber systematisk for å øke kvaliteten i saksbehandlingen. Blant annet i lys av funnene i NOU 2023: 11 Raskt og riktig som så på svakheter i klage og ankesystemet, ble det iverksatt en rekke tiltak fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Forbedringsarbeid et knyttet til kvaliteten i saksbehandlingen er et område som departementet følger tett i styringsdialogen med Arbeids og velferdsdirektoratet.

Representanten ber om tall på for mange vedtak som blir avslått, og hvor mange klager på avslagsvedtak truffet av Nav-kontoret som senere blir omgjort. Tall det vises til er derfor kun saksbehandling foretatt på Nav-kontor og Nav klageinstans, ikke saksbehandling som skjer i Nav arbeid og ytelser (NAY). Dette gjelder vedtak truffet av Nav-kontoret etter folketrygdloven § 11-5.

Arbeids- og velferdsdirektoratet viser til at for arbeidsavklaringspenger (AAP) er omgjøringsprosenten noe høyere enn for andre ytelser i Arbeids- og velferdsetaten, noe som blant annet kan forklares ved at inngangsvilkårene for AAP er skjønnsbaserte Arbeids- og velferdsdirektoratet orienterer at:

• I 2024 ble 90 712 søknader for AAP behandlet av Nav-kontorer. Av disse ble 9 288 avslått. Det er en andel på 10,2 prosent. Det kan være flere vedtak per person, så antallet viser ikke hvor mange mennesker det er snakk om.
• Totalt ble 2 269 klager på AAP behandlet ved lokalt Nav-kontor i 2024. Av disse ble 848 omgjort, noe som utgjør en andel på 37,4 prosent.
• Videre behandlet Nav klageinstans 1 114 klager som har blitt fastholdt av Nav-kontorer. Av disse ble 246 omgjort, noe som utgjør en andel på 22,1 prosent.

Direktoratet viser til at det jobbes med å øke kvaliteten på saksbehandlingen på Nav-kontorene og sikre en mest mulig lik praksis nasjonalt. Tilbakemeldingene fra Nav klageinstans til Nav-kontorene er viktig inn i dette arbeidet. Nav klageinstans gir tilbakemelding til Nav-kontoret om resultatet i klagebehandlingen, og disse tilbakemeldingene brukes på det enkelte Nav-kontor til å evaluere og lære og skape en likere og mer riktig praksis. Nav-kontorene, fylkes- og regionkontor kan ta ut oversikt over sine enheter over omgjøringsprosent og kvalitetsvurderinger fra Nav klageinstans. Dette benyttes til å utforme målrettede kompetansetiltak. Nav klageinstans gir også årlige kvalitetsrapporter med sin oppsummering av kvaliteten i saksbehandlingen for AAP. Denne rapporten brukes til tiltak for å bedre kvaliteten, både på nasjonalt og regionalt nivå.

Arbeids- og velferdsdirektoratet har orientert meg om at det pågår flere tiltak for å øke kvaliteten på saksbehandlingen av AAP på Nav-kontorene og sikre mer enhetlig praksis nasjonalt, herunder utvikling av et nytt saksbehandlingssystem for AAP som blant annet gir mer faglig støtte og nasjonale fagnettverk for AAP. I løpet av 2025 skal det etableres regionale kvalitetssikringsteam i alle regioner. Rundskriv for folketrygdloven § 11-5 er også omarbeidet og publisert. Etter NOU 2023: 11 Raskt og riktig har etaten også iverksatt tiltak med mål om å styrke samhandlingen i enkeltsaker mellom Nav-kontor og NAY.

Det vil i løpet av 2025 bli etablert regionale kvalitetssikrerteam i alle fylkene/regionene. Disse teamene vil få ansvaret for å kvalitetssikre Nav-kontorenes saksbehandling av folketrygdloven § 11-5 og § 11-6 i alle nye AAP-saker i sitt fylke/sin region. Teamene vil også få ansvar for å avdekke kompetansegap og foreslå kompetanseheving på bakgrunn av erfaringene de gjør seg i kvalitetssikringen. Målet er at dette skal bidra til høyere kvalitet og likere praksis mellom fylkene/regionene.