Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hvor stor andel av totale vedtak, og andel av påklagede vedtak, om avslag på arbeidsavklaringspenger (AAP) fra lokale Nav-kontor blir omgjort av Nav Klageinstans, og hvordan brukes slike omgjøringer til å evaluere og forbedre kvaliteten i førstelinjetjenesten for å sikre riktigere avgjørelser ved første behandling?
Begrunnelse
Ved utgangen av 1. kvartal 2025 mottok 163 614 personer arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav.
Brukere påpeker variasjoner i kvaliteten på behandlingen av AAP-søknader ved lokale Nav-kontor.
Et konkret eksempel gjelder en bruker omtalt i Dagsavisen 06.06.2025 som fikk avslag på AAP lokalt. Klage på avslaget ble behandlet av samme kontor over en periode på 27 uker, der avslaget ble opprettholdt. Fem måneder senere ble vedtaket omgjort av Nav Klageinstans, og AAP ble innvilget etter en total saksbehandlingstid på 17 måneder. Ifølge AAP-aksjonen er dette ikke et enkeltstående tilfelle – mange brukere melder om lignende erfaringer.
Det må være et mål at riktige vedtak fattes på riktig grunnlag i første instans. Riktigere førstelinjevurderinger vil styrke rettssikkerheten, redusere belastningen for brukerne og gi mer effektiv ressursbruk i Nav.